چرا استراماچونی مترجم نداشت؟

اهالی فوتبال هنوز رفتار استراماچونی در نشست خبری را درک نکرده‌اند؛ اما دلیل واقعی عصبانیت او چه بود؟‌

نداشتن مترجم برای سرمربی یک تیم لیگ‌ برتری آن هم در حد استقلال قطعا عجیب است اما این اتفاق برای آندره‌آ استراماچونی در اولین تجربه رسمی حضورش روی نیمکت آبی‌‌پوشان رخ داد. شکست در ثانیه‌های پایانی هم به عصبانیت مربی ایتالیایی دامن زده بود، تا به شدیدترین شکل ممکن مقابل دوربین‌ها از مدیران باشگاه استقلال انتقاد کند و یک کنفرانس مطبوعاتی تاریخی را در فوتبال ایران به نام خودش ثبت کند. مشخص نبود در لحظه ورود استراماچونی به کنفرانس، مسئولان استقلال کجا حضور داشتند؛ اما به ‌هر حال اتفاقاتی رقم خورد که دیروز نه‌تنها به تیتر یک رسانه‌های ایرانی بلکه به تیتر خیلی از رسانه‌های اروپایی به‌ویژه ایتالیایی‌ها تبدیل شد.

چرا استرا مترجم نداشت؟

لیگ نوزدهم هم برای استقلال به شکلی دلخواه آغاز نشد؛ اما عجیب‌تر از آن نداشتن برنامه‌ای برای حضور مترجم کنار استراماچونی بود. این مربی ایتالیایی در طول بازی برای انتقال صحبت‌هایش به شاگردان خود دچار مشکل بود و درنهایت با شکستی که متحمل شد، عصبانیت خود را به کنفرانس مطبوعاتی کشاند. گویا مترجمی که در تمرینات کنار سرمربی استقلال حضور دارد، نتوانسته بود به خاطر اختلاف با مدیران باشگاه قراردادش را ثبت کند و حق نشستن روی نیمکت را نداشت.

مترجم دیگری هم که استراماچونی را در کنفرانس‌های مطبوعاتی همراهی می‌کند، دیرتر از او به محل نشست خبری می‌رسد. همین باعث شد تا مربی ایتالیایی با چهره‌ای عصبانی از خبرنگاران بخواهد هر کدام از آنها که به زبان انگلیسی مسلط هستند، کنار او بنشینند و صحبت‌هایش را ترجمه کنند. در این لحظه البته مترجم دوم استرا از راه رسید؛ اگر چه تا پایان نشست، خبری از مدیررسانه‌ای استقلال نبود!

کنفرانس تاریخی مرد ایتالیایی

قطعا تا سال‌ها از کنفرانس خبری استراماچونی بعد از دیدار با ماشین‌سازی در تبریز یاد می‌شود. او بارها در صحبت‌هایش نداشتن یک مترجم را توهین به خودش دانست؛ در حالی که با مشت روی میز می‌کوبید و خشم در چهره‌اش کاملا مشهود بود. در کنار سوژه‌‌شدن چهره خشمگین استراماچونی، چهره مترجم او که از ترس و تعجب چشمانش گرد شده بود و با صدایی لرزان فریادهای مربی ایتالیایی را ترجمه می‌کرد، به سوژه کاربران مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد. این مترجم حتی بعد از این‌که استراماچونی صندلی‌اش را به شکلی عجیب ترک کرد، به کار خود ادامه داد و آخرین صحبت‌های او را برای حاضران ترجمه کرد؛ اگر چه مشخص بود کاملا دستپاچه شده و حتی اشتباهاتی در جملاتش هم داشت.

سوژه دست رسانه‌های ایتالیایی افتاد

عصبانیت استراماچونی در نشست خبری بعد از دیدار با ماشین‌سازی، سوژه خوبی دست رسانه‌های ایتالیایی داد. بخش ایتالیایی یورونیوز رفتار استراماچونی در نشست مطبوعاتی را با عصبانیت جووانی تراپاتونی در زمان حضور در بایرن‌مونیخ و آلبرتو ماله‌زانی در پاناتینایکوس مقایسه کرد و نوشت: «آندره‌آ استراماچونی کنترلش را از دست داد و بعد از اولین شکست در لیگ ایران، مقابل دوربین‌ها یک نمایش اجرا کرد. اما خشم او به دلیل نتیجه ضعیف نبود.» این اتفاق که گویا قبلا برای برخی دیگر از مربیان ایتالیایی هم رخ داده، سوژه دیروز خیلی از رسانه‌های معتبر ایتالیایی بود. به جز تراپاتونی و ماله‌زانی، جنارو گتوزو هم در دوران حضورش در میلان جنجال‌های اینچنینی را در کنفرانس مطبوعاتی‌اش ایجاد کره بود. آنها از شرایط نه چندان خوب استراماچونی در استقلال نوشتند و حتی از احتمال فسخ قراردادش با این تیم مطالبی آوردند که البته برای فسخ یک‌طرفه باید مبلغ سنگینی را پرداخت کند.

سکوت استقلال، واکنش کمیته انضباطی

باشگاه استقلال در قبال انتقادات استراماچونی و رفتار او هیچ واکنش رسمی نداشته و فقط مدیررسانه‌ای این تیم به تشریح دلایل غیبت مترجم روی نیمکت پرداخته و به همان موضوع صادرنشدن کارت از سوی سازمان لیگ اشاره کرده است. وقتی با مترجم استرا در نشست خبری هم تماس گرفتیم، اعلام کرد از سوی باشگاه اجازه صحبت ندارد. رفتار عجیب مربی ایتالیایی اما خیلی زود با واکنش کمیته انضباطی مواجه شده و این مربی به خاطر این اتفاق به کمیته انضباطی احضار شده است. باید دید انتقادات استراماچونی که گوشه‌ای از آن به فدراسیون هم برمی‌گشت، محرومیت زودهنگامی برای او در پی خواهد داشت یا خیر. از سوی دیگر باید دید بالاخره چه کسی مترجم مربی ایتالیایی روی نیمکت استقلال خواهد بود؛ فردی به ‌عنوان آنالیزور یا مربی یا یک مترجم جدید؟!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.