حتی شما آقای تاج؟!

به بهانه تحدید حقوق ورزشی‌نویسان توسط رئیس فدراسیون فوتبال

آقای مهدی تاج در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که اگر یک خبرنگار حوزه فوتبال «سوال بی‌ربط بپرسد … آن خبرنگار را از فوتبال محروم می‌کنیم.» این تازه‌ترین میوه عجیبی است که تقدیم خبرنگاران شده است. رئیس فدراسیون فوتبال هیچ توضیحی نداده است که «سوال بی‌ربط» چیست؟ چه نهادی، تحت چه شرایطی و با چه ضوابطی می‌تواند خبرنگار را از حوزه کاری حرفه‌ای خود محروم کند؟ ایشان نگفته است که اساسا مستند قانونی‌اش برای گفتن چنین محدودیتی چیست؟ فقط در ادعایی مبهم و نامعلوم می‌گوید قانون هم به ما این اجازه را داده است! کدام قانون؟ در هیچ یک از قوانین داخلی ایران، مطلقا هیچ قانونی وجود ندارد که چنین اجازه‌ای به کسی یا هیچ مقامی داده باشد.

اگر ادعای آقای تاج مربوط به مقررات‌ ای‌اف‌سی یا فیفاست، باز هم نمی‌تواند این‌قدر کلی و آمرانه و غیرمستند سخن بگوید. ایشان و همکاران‌شان موظفند اگر مقررات‌ ای‌اف‌سی یا فیفا چنین اختیاری می‌دهند، آن مقررات را بادقت و جزییات تمام منتشر کنند تا معلوم شود که معیارها، ضوابط و تشریفات چنین مقرراتی چیست. ‌ای‌اف‌سی و فیفا در مورد شیوه‌های کاری و مصاحبه‌ها دستورالعمل‌هایی برای خبرنگار دارند، ولی اجازه محروم‌کردن آنها را به یک نهاد غیرمرتبط با روزنامه‌نگاری، از حقوق حرفه‌ای خبرنگاران نداده است. این نهادها نمی‌توانند اصول اساسی آزادی بیان و حقوق روزنامه‌نگاران را نقض کنند. مقررات بین‌المللی در حراست از آزادی بیان و حقوق روزنامه‌نگاری آن‌قدر دقیق و سختگیرانه است که در تضاد کامل با اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال ایران قرار دارند که می‌گوید هر خبرنگار «سوال بی‌ربط بپرسد…» چهار ‌سال از کارش در استادیوم فوتبال محروم می‌شود.

اظهارات آقای تاج دقیقا از مصادیق تحدید حقوق روزنامه‌نگاران است. روزنامه‌نگار حق دارد به میدان خبری خود دسترسی داشته باشد و در موضوعاتی که لازم می‌داند انجام وظیفه کند. هر ممانعتی در برابر انجام وظیفه حرفه‌ای روزنامه‌نگار به منزله نقض و تحدید حقوق اساسی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است. اظهارات تهدیدآمیز مهدی تاج به منزله تلاش برای محدودکردن حقوق روزنامه‌نگاران است.

در مواردی بعضی روزنامه‌نگاران حوزه ورزش در انجام وظیفه حرفه‌ای خود و ازجمله در مصاحبه‌هایی که پس از مسابقه فوتبال در کنار زمین یا در اتاق مصاحبه انجام می‌دهند، نسبت به رعایت برخی معیارهای حرفه‌ای در گفت‌وگو یا شیوه طرح سوال‌ها کم‌توجهی می‌کنند. چنین مشکلی دلیل نمی‌شود که یک رئیس فدراسیون ورزشی، چنین خط‌ونشان بکشد و تهدید کند که با به‌کاربردن تعبیر مبهم و تا حدی توهین‌آمیز «پرسیدن سوال بی‌ربط» آنها را برای چهار‌سال از حضور در میادین فوتبال به‌عنوان خبرنگار ممنوع می‌کند. کسب خبر از حق‌های اساسی هر روزنامه‌نگاری است و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از او سلب کند.

تحدید حقوق روزنامه‌نگاران و نقض حقوق رسانه‌ها به‌ حدی رسیده است که حتی رئیس فدراسیون فوتبال هم برای این حرفه تعیین تکلیف می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.