هلال قربانی بازی‌های سیاسی نشود

تبدیل‌کردن گستره فعالیت‌های عام‌‌المنفعه به عرصه تاخت‌وتاز سیاسی بزرگترین خطری است که این روزها متوجه ارزش‌های اخلاقی یک جامعه و سبب بروز بی‌اعتمادی و ریزش سرمایه‌های اجتماعی در این حوزه می‌شود. هلال‌ احمر به عنوان یکی از مهمترین مجموعه‌های خدماتی به مردم که در اوج بحران‌های طبیعی توانسته است با بسیج نیرو و امکانات مردمی، نهادی مشکل‌گشا باشد و از ظرفیت‌های بیشمار اجتماعی استفاده کند و با شفاف‌سازی هزینه‌ها، اعتمادی عمومی را پشتوانه خود کند، می‌داند که باید خود را بیشتر از همیشه از حاشیه‌ها و شعارها و زدوبندها دور نگه دارد و همواره بر همین اساس تصمیم‌سازی کرده و در واگذاری مسئولیت‌ها وسواس به خرج داده است.

اما برخی که همیشه دنبال حاشیه‌سازی و بازی با افکار عمومی‌اند سعی می‌کنند که از هر موقعیتی ولو شایعه وکذب به نفع جناح و گروهی خاص و منتقد استفاده کنند و در این راه دچار اغراق‌گویی و بزرگنمایی و غرض‌ورزی‌های پنهان و آشکار شده و ناخودآگاه نه یک سازمان مردمی را هدف می‌گیرند. سازمانی که سال‌ها خون دل‌خوردن داوطلبان و انسان‌هایی پاک در به ثمر نشستن آن موثر بوده و ترمیم آن نیز به همین آسانی صورت نمی‌پذیرد. شاید اوج همیاری مردمی با هلال را در زلزله‌ها و سیل‌های اخیر شاهد بودیم؛ اوجی که به همین آسانی به دست نیامده است و دستاوردی که همگان در تأیید و تقدیر از آن می‌کوشند و بر کسی پوشیده نیست.

فراموش نکنیم که جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیر انتفاعی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب ‌سرخ و هلال‌ احمر است و در داخل و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه می‌پردازد. هلال‌احمر سازمان‌های زیرشاخه متعددی دارد که طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی را در برمی‌گیرند. بر اساس ماده واحده قانون وظایف و مسئولیت‌های جمعیت هلال احمر، جمعیت هلال‌احمر شخصیت حقوقی مستقل دارد و به کلیه تعهدات و قراردادهای مصوب بین‌المللی مربوط به اهداف، وظایف و مسئولیت‌های جمعیت هلال ‌احمر و صلیب ‌سرخ جهانی و مقررات اتحادیه جهانی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر که با سیاست‌ها و قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد، پایبند است.

هلال ایران همواره تابع اصول هفتگانه نهضت صلیب‌ سرخ و هلال ‌احمر است. اصل اولی که هلال بدان پایبند است، بی‌غرضی است (هلال هیچ‌گونه جهت‌گیری نسبت به ملیت، نژاد، عقیده مذهبی، طبقه یا عقاید سیاسی ندارد و تلاش می‌کند تا با توجه به نیاز افراد رنج ایشان را التیام بخشد و موارد حیاتی‌تر را ترجیح دهد). اصل دوم بی‌طرفی است (به منظور بهره‌بردن از اطمینان همگانی، هلال در درگیری‌ها از هیچ طرفی جانبداری نمی‌کند و در هیچ زمانی در مناقشه‌های سیاسی، نژادی، مذهبی و یا ایدئولوژی شرکت نخواهد کرد). اصل بعدی استقلال است (هلال مستقل است. نمایندگان محلی ضمن آن‌که در خدمت انساندوستانه دولت‌های خود نقش کمکی را ایفا خواهند کرد و منطبق با قوانین کشور متبوع خود خواهند بود، باید همواره استقلال خود را حفظ کنند تا بتوانند منطبق با اصول نهضت عمل کنند).

اصل بعدی خدمت داوطلبانه است (خدمت در هلال داوطلبانه است و در هیچ شرایطی سودآوری مشوق آن نخواهد بود). اصل دیگر بشردوستی است (هلال ‌احمر با پشتوانه ملی و بین‌المللی خود تلاش می‌کند تا رنج را در هر کجای جهان التیام بخشد و از آن جلوگیری کند. هدف هلال محافظت از جان و سلامتی نوع بشر و تضمین کرامت آن است. هلال درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار را در میان ملت‌ها ترویج می‌کند). یکی دیگر از اصول هلال یگانگی است (در یک کشور، تنها یک جمعیت صلیب‌ سرخ و یا هلال ‌احمر می‌تواند وجود داشته باشد. این جامعه باید برای استفاده عموم باشد. این جامعه باید فعالیت‌های انساندوستانه را در سرزمین خود انجام دهد) و اصل آخر جهانشمولی است (همه جمعیت‌ها در نهضت بین‌المللی صلیب ‌سرخ و هلال ‌احمر از موقعیت یکسان برخوردارند و مسئولیت‌ها و وظایف یکسانی را در کمک به یکدیگر دارند).

حیف نیست که مجموعه‌ای با این ارزش‌های ایده‌آل و ظرفیت میلیونی داوطلبانی که روز به روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود را بازیچه تبلیغات زودهنگام سیاسی برای رسیدن به مقاصد خود کنیم و از قوت و خردمندی و آمادگی جامعه خود در مقابل بروز حوادث و رخدادهای ناگوار بکاهیم. حیف نیست که با تکثیر شایعات بی‌محل بهترین محل تجمع ایرانیان را برای خدمات انسانی و بشردوستانه ویران کنیم؟ حیف نیست که تیشه به ریشه تنها نهاد التیام‌بخش آلام مردم خود بزنیم؟ آیا معتقدیم که این مردم باید درد بکشند و فریادرسی هم نباشد؟ بیایید هلال را فارغ از سیاست و دولت و حکومت‌ها ببینیم. هلال دستاوردی ملی و میهنی و اسلامی است. پاسش بداریم! و صدمه به آن صدمه به منافع ملی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.