پایان برنامه‌های چالشی؛ بعد از ۹۰ «فوتبال یک» هم تعطیل شد

تهیه‌کننده-مجری به شهروندآنلاین: یقینا با این وضع برنامه پخش نمی‌شود. می‌گویند تا اسپانسری نیاید، اوضاع همین است

بعد از تعطیلی برنامه نود، گویا یک برنامه فوتبالی دیگر که اکثرا هم پرچالش بود، دیگر روی آنتن نخواهد رفت. با گذشت 3 هفته از شروع لیگ دسته اول فوتبال ایران، خبری از پخش برنامه فوتبال یک نیست. این برنامه که در 3‌سال اخیر به بررسی جزییات لیگ دسته یک فوتبال می‌پرداخت و کمک زیادی به شفاف‌سازی در این لیگ پرحاشیه کرده بود، با دلایل عجیبی در فصل جدید پخش نشده است. تهیه‌کننده این برنامه نداشتن اسپانسر را دلیلی برای جلوگیری از پخش «فوتبال یک» عنوان می‌کند، اما شایعات حکایت از این دارد که اتفاقات دیگری باعث شده تا مسئولان سیما جلوی پخش این برنامه را بگیرند.

وقتی لیگ یک زیر ذره‌بین بود

در 3‌سال اخیر برنامه «فوتبال یک» از شبکه ورزش با تهیه‌کنندگی و اجرای مجتبی پوربخش روی آنتن می‌رفت و هرهفته به سبک برنامه نود به صورت تخصصی به بررسی بازی‌های لیگ یک می‌پرداخت. به گفته خیلی از مربیان و کارشناسان فعال در لیگ آزادگان، این برنامه کمک زیادی کرده بود تا تخلفات در لیگ دسته اول کاهش یابد، اما در شرایطی که «فوتبال یک» جای خود را بین اهالی فوتبال باز کرده بود و جایی برای شفاف‌سازی و افشای حاشیه‌های پرتعداد لیگ دسته یک بود، پخش آن در فصل جدید متوقف شد! حتی اخیرا این برنامه به فوتبال پایه نیز ورود کرده بود و پرونده‌های زیادی را از این بخش هم رو کرد، اما گویا این برنامه هم به تاریخ پیوسته است.

تعطیلی فوتبال یک ربطی به نود داشت؟

با این‌که گفته می‌شود نداشتن اسپانسر باعث شده تا فوتبال یک روی آنتن نرود، اما شایعات حکایت از دلایل دیگری دارند. برخی معتقدند بعد از تعطیلی برنامه نود مسئولان سیما علاقه‌ای به روی آنتن‌رفتن یک برنامه چالشی دیگر در حوزه فوتبال نداشتند، حتی برخی ارتباط خوب پوربخش، مجری این برنامه با عادل فردوسی‌پور را دلیل جلوگیری از پخش این برنامه می‌دانند! با این‌که شبکه ورزش نسبت به شبکه سه سازوکار جداگانه‌ای دارد، اما گویا سیاست‌هایی که در شبکه سه باعث تعطیلی برنامه نود شد، دامن فوتبال یک را هم گرفته است. درحالی نداشتن اسپانسر بهانه‌ای برای تعطیلی این برنامه شده که طبق اطلاع «شهروند» هزینه تهیه هر برنامه فوتبال یک حدود 10 تا 12‌میلیون بوده و بعید است این برنامه نسبتا پرمخاطب نتواند اسپانسری که ماهیانه 40‌میلیون بپردازد را پیدا کند.

پوربخش: با فوتبال یک جادو، دلالی و تبانی کم شده بود

مجتبی پوربخش: به گواه خیلی از مربیان و مسئولان حاضر در لیگ یک، برنامه ما در این چند‌سال در مبارزه با ناپاکی‌ها قدم بزرگی برداشته. خیلی‌ها به ما گفتند که بعد از پخش‌شدن فوتبال یک، اتفاقاتی همچون جادو، دلالی و تبانی در لیگ یک به مراتب کمرنگ شده

برای اطلاع بیشتر از دلایل پخش‌نشدن فوتبال یک در فصل جدید با تهیه‌کننده و مجری این برنامه تماس گرفتیم. مجتبی پوربخش در این‌باره به شهروندآنلاین می‌گوید: «ما حتی پروانه ساخت برنامه را هم گرفتیم، اما می‌گویند به خاطر نداشتن اسپانسر برنامه اجازه پخش ندارد. در سال‌های قبلی اسپانسر داشتیم و هیچ مشکلی نبود. به ‌هرحال فوتبال یک تنها برنامه‌ای در صداوسیما بود که به صورت انحصاری به لیگ یک می‌پرداخت و اخیرا به بررسی لیگ‌های فوتبال پایه هم مشغول بودیم، حتی قرار بود برای‌ سال جدید به فوتبال بانوان هم بپردازیم.»
وی در پاسخ به این سوال که تعطیلی این برنامه قطعی شده، می‌افزاید: «یقینا با این وضع برنامه پخش نمی‌شود. الان هم 3 هفته از لیگ یک گذشته و می‌گویند تا اسپانسری نیاید، برنامه پخش نخواهد شد. متاسفانه همیشه همین‌طور بوده که چنین برنامه‌های پرمخاطب و جذابی خیلی راحت کنار گذاشته می‌شوند. فکر می‌کنم فعلا حساسیت چندانی روی پخش‌شدن یا نشدن فوتبال یک وجود ندارد!» پوربخش با اشاره به تأثیر پخش‌نشدن فوتبال یک روی لیگ آزادگان می‌گوید: «به گواه خیلی از مربیان و مسئولان حاضر در لیگ یک، برنامه ما در این چند‌سال در مبارزه با ناپاکی‌ها قدم بزرگی برداشته و با پخش‌نشدن صحنه‌های داوری، اتفاقات حاشیه‌ای و مشکوک شاید حساسیتی روی اتفاقات لیگ یک وجود نداشته باشد. خیلی‌ها به ما گفتند که بعد از پخش‌شدن فوتبال یک، اتفاقاتی همچون جادو، دلالی و تبانی در لیگ یک به مراتب کمرنگ شده، اما الان 3 هفته از فصل جدید گذشته و مردم اصلا خبر ندارند چه اتفاقاتی در لیگ آزادگان افتاده است.»
تهیه‌کننده برنامه فوتبال یک در پایان می‌افزاید: «برنامه ما تازه بین مردم و فوتبالی‌ها جای خود را باز کرده بود. بخش‌های جدیدی مثل مستند مربیان قدیمی فوتبال را ایجاد کرده بودیم و حتی مستندهایی را از شهرهای محروم و جریان‌داشتن فوتبال در آنها می‌ساختیم. لیگ‌های دسته دوم و سوم و فوتبال پایه را هم پوشش می‌دادیم، اما متاسفانه فعلا که به بهانه نداشتن اسپانسر نمی‌توانیم به کار خود ادامه دهیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. احمد می‌گوید

    مافیای فوتبال بسیار گسترش پیدا کرده شما انتخابات فدراسیون و اتفاقاتی ک اوفتاده رو ببینید متوجه میشین ک اونها چه قدرتی دارن. تمام جامعه با اونها مخالف بودن ولی با اکثریت رای تمام پست ها رو دوباره پس گرفتن بایک برنامه دقیق تمام مخالفت ها رو به حاشیه بردن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.