عقبگرد قیمت خودرو به فروردین

برخورد قضایی با خودروسازان دلالان را ترساند

قیمت پراید به شهریور‌ سال گذشته عقبگرد کرد، البته قیمت بقیه خودروهای پرتیراژ بازار هم از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و نرخ آنها به ابتدای امسال نزدیک شده است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به این‌که کاهش قیمت خودرو در برخی از مدل‌ها حتی تا 40‌درصد هم رسیده است، به «شهروند» می‌گوید پرونده‌های قضائی برای خودروسازان و واردکننده‌ها و همین‌طور تغییر مدیریتی که در ساختار شرکت‌های خودرویی اتفاق افتاده است، موجب شد دلالان از بازار خودرو جمع‌آوری شوند.
او توضیح می‌دهد برخی از دلالان که خودروی کارخانه‌ها را به صورت عمده خریداری و قیمت‌ها را در بازار آزاد دستکاری می‌کردند، از میان برداشته شده‌اند و انتظار بر آن است که کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد.

کاهش 40‌درصدی قیمت‌ها

درست از خرداد ‌سال گذشته بود که قیمت خودرو به دنبال جهش قیمت دلار و مسکن شیب صعودی گرفت و این جهش قیمت‌ها تا اواخر اسفند هم ادامه داشت.
پس از این صعود چندین ماهه قیمت‌ها تقریبا در فروردین و اردیبهشت به ثبات نسبی رسید، اما این ثبات دیری نپایید و دوباره در خردادماه روند صعودی در پیش گرفت.
خودرو که در خردادماه با جهش قیمت‌ها خبرساز شده بود، در مرداد با پرونده‌های قضائی و تغییر مدیریت خودروسازان دوباره به تیتر اول رسانه‌ها برگشت و حالا قیمت خودرو پس از صعود تند این‌بار شیب نزولی در پیش گرفته است، تا آن‌جا که به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو قیمت برخی از انواع خودرو تا 40‌درصد کاهش داشته است.

قیمت خودرو پس از صعود تند این‌بار شیب نزولی در پیش گرفته است

موتمنی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «اکنون پس از ماه‌ها پراید131 مجددا به قیمت 42‌میلیون تومان بازگشت، اما خودرو‌های دیگر همچنان به قیمت ابتدایی خود بازنگشته‌اند و البته تا زمانی که به قیمت‌های اسفند ماه سال گذشته برنگردند، همچنان حباب قیمتی دارد.» او ادامه می‌دهد: «تا خردادماه امسال جهش قیمتی برخی از خودروها به 70-80‌درصد رسید، اما درحال حاضر کاهش قیمت برخی از انواع مدل‌های خودرو تا 40‌درصد رسیده است.
به‌عنوان مثال سانتافه که به یک‌میلیارد و 170‌میلیون تومان رسیده بود، اکنون 780‌میلیون تومان قیمت دارد.»

در بازار خودروهای پرتیراژ چه خبر است؟

قیمت خودرو در یک‌سال گذشته بارها خبرساز شد، تا آن‌جا که پراید به 50‌میلیون تومان رسید و این خودروی حاشیه‌ساز دوباره تبدیل به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها شد.
پراید 22‌میلیون تومانی به ناگهان به 49‌میلیون تومان رسید و کمی بعد درست در خرداد98 مرز 50‌میلیون تومان را هم عبور کرد. حالا قیمت این خودرو به 42‌میلیون تومان رسیده و درواقع به قیمت شهریور97 عقبگرد کرده است.
نگاهی به روند تغییرات قیمت سایر خودروها از فروردین 98 تاکنون نشان می‌دهد قیمت خودرو درحال عقبگرد به نرخ‌های فروردین ماه است.
قیمت بازار خودرو در فروردین ماه به این شکل بود که ساینا 54‌میلیون و 430‌هزار تومان بود، درحالی‌که همین خودرو در خردادماه به نرخ 60‌میلیون و 700‌هزار تومان صعود کرد و اکنون قیمت این خودرو به 55میلیون و 400‌هزار تومان رسیده است.
از دیگر خودرو‌هایی که روند کاهشی داشته‌ می‌توان به پراید111 اشاره کرد که در فروردین 47‌میلیون تومان قیمت داشت و با گذشت چند ماه در اواخر خرداد با روند افزایشی به 52‌میلیون تومان رسید و اکنون با روند کاهشی به قیمت اول خود یعنی 47میلیون تومان رسیده است.
در گروه خودروهای پژو هم 206 تیپ 2 در فروردین ماه 74‌میلیون‌و790‌هزار تومان قیمت داشت که در ماه‌های بعدی خود جهش قیمت را تجربه کرد و به 90‌میلیون تومان رسید و اکنون به 77میلیون و 500‌هزار تومان رسیده است.
پژو 405 هم که در ابتدای‌ سال با قیمت 71‌میلیون و 870‌هزار تومان فروخته می‌شد، در ماه‌های بعدی خود از افزایش قیمت بی‌نصیب نماند و در خردادماه به 80 میلیون تومان رسید. این درحالی است که این خودرو با گذشت چند ماه دوباره به قیمت ابتدایی خود یعنی 71‌میلیون و 500‌هزار تومان رسیده است.
خودروی دنا تیپ 2 هم در فروردین 104‌میلیون و 870‌هزار تومان قیمت داشت و در خرداد با افزایش قیمت 16‌میلیون تومانی به 120‌میلیون رسید. این خودرو هم مانند دیگر خودرو‌ها به قیمتی نزدیک به قیمت ابتدایی خود یعنی 108‌میلیون تومان رسیده است.
و درنهایت سمند ال ایکس یکی دیگر از خودرو‌های پرمشتری در ابتدای ‌سال، 76‌میلیون و 760‌هزار تومان قیمت داشت. البته این خودرو هم از افزایش قیمت بی‌نصیب نماند و قیمت آن در خردادماه به 85‌میلیون تومان رسید. این خودرو درحال حاضر نزدیک به قیمت ابتدایی خود یعنی 74‌میلیون و 500هزار تومان رسیده است.

چرا قیمت‌ها کاهشی شد؟

دلال‌های بازار خودرو جمع شدند. این خلاصه‌ترین دلیلی است که موتمنی برای کاهش حباب خودرو می‌آورد و البته توضیح می‌دهد: «علت اصلی این نوسان قیمت‌ها افزایش نرخ دلار بود و اکنون تمام کالاهایی که گران شده بودند، به قیمت اصلی خود بازگشتند، به جز مسکن و خودرو که خودرو سیر کاهشی داشته است تا به قیمت ابتدایی خود بازگردد.
ارز به حالت اولیه برگشته و سکه ارزان شده، اما خودرو و مسکن تغییر چندانی نداشته است. با این شرایط که خودروسازان خودرو عرضه می‌کنند و تغییر و تحولاتی که در سطح مدیران وجود داشته، گام مثبتی است که به نفع مصرف‌کننده نیز به شمار می‌آید زیرا خودروسازان خودرو‌ها را تکمیل و درحال عمل‌کردن به تعهدات خود هستند که با رسیدن موعد خودرو را به مشتری تحویل می‌دهند.»
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این زمینه به «شهروند» توضیح می‌دهد: «این روند کاهش قیمت ادامه‌دار است تا به قیمت‌های قبل از ‌سال یعنی اسفند 97 بازگردد، زیرا درحال حاضر قیمت خودروهای موجود در بازار حباب دارد و انواع خودرو اعم از وارداتی‌ها یا ساخت داخل هنوز به قیمت منطقی نرسیده‌اند.»

اکنون بازار در رکود به سر می‌برد و همه منتظر مانده‌اند تا خودرو به قیمت منطقی دست پیدا کند و سپس خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند

او ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد قیمت خودرو تا 15-10 روز آینده به قیمت منطقی‌تری که در گذشته یعنی ابتدای ‌سال داشته است، برسد. در هر صورت شرکت‌های خودروسازی اعلام کرده بودند که می‌خواهیم کمترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود داشته باشد.» او در ادامه با اشاره به این‌که در برهه‌ای از زمان بازار به دست افرادی افتاده بود که خرید‌های عمده از کارخانه را داشتند، یادآور شد: «کاهش قیمت‌ها مشروط به کاهش قیمت بازار است، یعنی افرادی که به صورت عمده خریداری می‌کردند و بازار را به دست خود گرفته بودند، از میان برداشته شدند، زیرا با تغییر و تحولاتی که در شرکت‌های خودروسازی به وجود آمد، جلوی خرید و فروش عمده خودرو را گرفتند و راهی برای کاهش قیمت خودرو در بازار نیز شد.»

پراید 131 که اکنون 42‌میلیون تومان قیمت دارد، در 20 فروردین هم 42‌میلیون تومان قیمت داشت. اما دیگر خودرو‌ها نتوانسته‌اند به قیمت فروردین ماه خود دست پیدا کنند

موتمنی تاکید کرد: «اکنون بازار در رکود به سر می‌برد و همه منتظر مانده‌اند تا خودرو به قیمت منطقی دست پیدا کند و سپس خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند که این موضوع مزید بر علت شده تا قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرند. به‌عنوان مثال پراید 131 که اکنون 42‌میلیون تومان قیمت دارد، در 20 فروردین هم 42‌میلیون تومان قیمت داشت. اما دیگر خودرو‌ها نتوانسته‌اند به قیمت فروردین ماه خود دست پیدا کنند و تا زمانی که خودروها به قیمت‌های فروردین ماه نرسند، یعنی بازار خودرو هنوز به تعادل نرسیده است.» البته به جز این ماجرا خودروسازان به رسانه‌ها گفته‌اند که مشکلات تامین قطعات خودرو تا حدی مرتفع شده است و علاوه‌بر این خودروهای ناقص کف کارخانه که قرار بود تا پایان تابستان به بازار عرضه شوند، عرضه شده‌اند و تنها تعداد اندکی از آنها همچنان تکمیل‌نشده مانده‌اند. علاوه‌براین خودروسازان با تغییرات مدیریتی که در بدنه آنها اتفاق افتاده است، وعده داده‌اند که تولید خودرو در ماه‌های آینده افزایشی باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.