کمپاني هيولاها

Disney, AT&T و Comcast v Netflix, Amazon و Apple برای سرگرمی سازی می‌جنگند اما کدام موفق‌ترند؟ ميلياردها دلار پول براي سرگرمي‌هاي بصري  هزينه مي‌شود و شرکت‌هاي بزرگ روي آن سرمايه‌گذاري مي‌کنند

 آيا نتفليکس، غول جديد صنعت سرگرمي فروخته خواهد شد؟ حدس‌ها و شايعات در سال‌هاي اخير، همزمان با قدرت‌گرفتن نتفليکس زياد شده است. اپل، يک خريدار هميشگي با پول نقد يا توزيع‌کنندگان بزرگي مانند آمازون يا حتي کام‌کست و اي‌تي‌اند‌تي. حتي در مقطعي عنوان شد که باب ايگر از کمپاني معظم ديزني مستقيما به ريد‌هاستينگز، رئيس نتفليکس پيشنهاد معامله داده و با جواب نه مواجه شده است.

حالا اما مدتي است که هر 6 شرکت دست به سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي زده‌ و چشم‌انداز رسانه‌ها را تغيير داده‌اند. چه کسي بيشتر مردم را سرگرم مي‌کند. تا اواسط 2019، ديزني، کام‌کست و اي‌تي‌اند‌تي 215‌ميليارد دلار، تايم وارنر 104‌ميليارد دلار، اسکاي که يک پخش‌کننده اروپايي است، 40‌ميليارد دلار و کمپاني فاکس قرن بيست‌ويکم 71‌ميليارد دلار در اين صنعت هزينه کرده‌اند و تا‌ سال 2020 هر کدام سرويس استريمينگ اختصاصي خود را راه‌اندازي خواهند کرد.

اپل که تلويزيون پلاس خودش را در بيش از صد کشور راه‌اندازي کرده، 2‌ميليارد دلار کنار گذاشته تا به پاي کارگردانان و چهره‌هاي مشهور‌ هاليوود براي توليد سريال‌ها و وب‌سري‌هاي مخصوص خودش بريزد. آمازون هم بيش از 5‌ميليارد دلار در‌ سال براي توليد محتوا هزينه مي‌کند و البته انتظار مي‌رود نتفليکس براي پرچمدار ماندن در تعداد کاربر و بيننده 15‌ميليارد دلار فروش جديد داشته باشد، تا آمار 139‌ميليون مشترک جهاني خودش را افزايش بدهد.

اما جنگ بين اين شرکت‌ها در جذب کاربراني که حاضر باشند ماهيانه 10دلار هزينه اشتراک پرداخت کنند، بالا خواهد گرفت و از اين نبرد خونين، نهايتا دو يا سه شرکت سربلند بيرون خواهند آمد و آينده صنعت نمايش و سرگرمي جهان را رقم خواهند زد.

مدعيان صنعت روياسازي جهان حالا استراتژي‌هاي متفاوتي را براي جذب مخاطب انتخاب مي‌کنند. اي‌تي‌اند‌تي تلاش خواهد کرد بر روي بسته‌هاي خدمات به مشترکان تلفن همراه آنها را جذب کند و با يک تير دو نشان بزند و علاوه بر جذب مشتري براي کسب‌وکار جديد خود، رقيب مخابراتي ديرينه‌اش يعني وريزون را که بزرگترين اپراتور آمريکاست، پشت سر بگذارد. کام‌کست هم با اتکا به سرويس پخش آگهي بزرگ خودش و شبکه‌هاي جهاني ان‌بي‌سي به دنبال جذب مخاطب خواهد بود. ديزني اما هميشه خانواده‌ها و کودکان را مانند يک لشکر بي‌رقيب پشت سر خود دارد. شخصيت‌هاي مارول‌ها، جنگ ستارگان و ديگر ابرقهرمانان اين کمپاني، براي ديزني در اين رقابت نفسگير شمشير خواهند زد. ديزني بعد از به دام انداختن مشتري براي شبکه استريمش، آنها را به سمت خريد کالاهاي مصرفي‌اش و پارک‌هاي هيجان‌انگيزش هدايت خواهد کرد و سهم خودش را از بازار بيشتر مي‌کند.

نتفليکس اما از همه جلوتر است. به يمن شروع سريع‌تر از ديگر رقبا، حالا نتفليکس الگوريتم‌هايي را در اختيار دارد که مي‌داند مردم چه چيزهايي را بيشتر مي‌پسندند و چه زيرساخت‌هايي نياز است.

در واقع براي اين غول‌ها، صنعت ويديو راهي خواهد بود تا مشتريانشان را به سمت تجارت‌هاي ديگر خودشان هدايت کنند. آمازون با بيش از 100‌ميليون اشتراک خانوادگي پيشتاز است. اپل هر چند از قافله عقب است، اما به دليل داشتن سرمايه مالي بسيار زياد به همراه آمازون، قطعا از ديزني و کام‌کست و ديگر رقيبان پول بيشتري در صنعت ويديو خرج خواهد کرد و به يمن ديوايس‌هايي که در دست مردم سراسر جهان دارد، گليم خودش را از آب بيرون خواهد کشيد.

نتفليکس اما از همه جلوتر است. به يمن شروع سريع‌تر از ديگر رقبا، حالا نتفليکس الگوريتم‌هايي را در اختيار دارد که مي‌داند مردم چه چيزهايي را بيشتر مي‌پسندند و چه زيرساخت‌هايي نياز است. هر چند رکود اقتصادي و بالارفتن تورم، نتفليکسي را که بيش از 10‌ميليارد دلار بدهي دارد، نگران کرده است، اما رهبري در اين شرکت به گونه‌اي است که مي‌تواند هزينه‌هاي توليد را کاهش دهد و کماکان در ميان رقباي جدي باقي بماند. کار براي بقيه شرکت‌ها در بخش هزينه سخت‌تر است. ديزني در‌ سال2019، يک‌ميليارد دلار و در‌ سال 2020، دوميليارد دلار از سود سالانه خود را که از طريق پخش ويديوهايش در نتفليکس به دست مي‌آورد، از دست خواهد داد، چون تصميم گرفته نمايش آثارش را در آمازون متوقف و آنها را به پخش استريم شخصي خودش، يعني ديزني پلاس منتقل کند. همچنين سرويس اشتراکي حولو با 25‌ميليون مشترک که زير نظر ديزني اداره مي‌شود، نياز به صرف هزينه و سرمايه‌گذاري جديد دارد.

برخي از تحليلگران بازار سرگرمي معتقدند جنگ توليد محتوا و سريال‌سازي فروکش خواهد کرد و رقبا با فروش پهناي باند و تقويت شبکه‌هاي توزيع با صرف سرمايه کمتر، حاشيه سود بالاتري را کسب خواهند کرد.

با بررسي جوانب به نظر مي‌رسد که ديزني و اي‌تي‌اند‌تي حاضرند سودآوري کوتاه‌مدت خود را قرباني کنند تا جلوي آسيب‌پذيري مشاغل کارکنان اصلي خود را بگيرند و البته اميد داشته باشند که از اين جريان طوفاني بازگشت بازدهي داشته باشد. به نظر آنها راه ديگري جز اين ندارند. کما اين‌که با ظهور يوتيوب و نتفليکس و ديگر موارد اينترنتي، مردم از ديدن تلويزيون روي گردانده‌اند و حتي ترجيح مي‌دهند به سمت سينما روي برگردانند. کمپاني‌هايي مانند فاکس و تايم وارنر که صاحب اچ‌بي‌او هم هست، همين حالا هم به يمن آرشيو ارزشمندي که از محصولات خود و تاريخ صنعت تصوير در اختيار دارند، دست به تکان‌هاي اساسي نزده‌اند، وگرنه آنها هم در سال‌هاي آتي بايد به فکر راه‌ها و مسيرهاي جديد باشند. کام‌کست هم فاقد شخصيت‌ها، وب‌سري‌ها و نمايش‌هاي کافي و جذاب براي ماندن در رقابت است.

اما اين همه‌ ماجرا نيست. برخي از تحليلگران بازار سرگرمي معتقدند جنگ توليد محتوا و سريال‌سازي فروکش خواهد کرد و رقبا با فروش پهناي باند و تقويت شبکه‌هاي توزيع با صرف سرمايه کمتر، حاشيه سود بالاتري را کسب خواهند کرد. هزينه برنامه‌نويسي و آماده‌سازي زيرساخت برخط براي سريال عظيم بازي تاج و تخت، 10‌ميليون دلار براي هر ساعت نمايش سريال به‌طور همزمان براي همه مخاطبان بود و اين رقم صاحبان سرمايه را درباره تصميم‌گيري براي آينده و شيوه‌هاي استراتژي‌شان به فکر فرو برده است. درنهايت مي‌شود گفت در اين چند ماه آينده، شاهد يک انتظار حوصله‌سربر و خماري بزرگ براي فهميدن چند و چون آينده بازار روياسازي، رويافروشي و پخش رويا در جهان خواهيم بود.

آمازون استوديو Amazon Studios

آمازون استوديو سريال‌ها و فيلم‌هاي جسورانه و خلاقانه‌اي را از برترين سازندگان فيلم و سريال ارايه مي‌دهد که بسياري از اين فيلم‌ها و سريال‌ها را با سرمايه‌گذاري خود ساخته و پخش مي‌کند. توليدات اصلي آن موضوعات جسورانه‌اي دارند از خانم ميزل شگفت‌انگيز (The Marvelous Mrs. Maisel) گرفته تا جک رايان (Tom Clancy’s Jack Ryan). همچنين آمازون استوديو به صورت انحصاري فيلم‌ها و تئاترهاي برتر را خريداري و منتشر مي‌کند. در جوايز اسکار 2017 آمازون به‌عنوان نخستين پخش‌کننده يک فيلم توانست جوايز متعددي را براي فيلم منچستر براي دريا (Manchester by the Sea) دريافت کند. آمازون استوديو با ارايه فيلم‌ها و سريال‌هاي خوب توانسته خودش را در ميان رقيبان خوب جلوه دهد و بسياري سريال‌هاي او را دنبال کنند.

نتفليکس Netflix

اين روزها صفحه نمايش کوچک چيزهاي بزرگي براي ارايه دارد. از sitcomها گرفته تا dramaها تا برنامه‌هاي سفر و گفت‌وگوهاي هيجان‌انگيز و مستندهاي ديدني. نتفليکس ادعا مي‌کند بهترين برنامه‌هاي تلويزيوني را ارايه مي‌‌دهد. مي‌توان به جرأت گفت، نتفليکس خانه برنامه‌سازان شگفت‌انگيز است که در هيچ‌کجاي دنيا مثل آن را نمي‌توانيد پيدا کنيد. فيلم‌ها، سريال‌ها، انيميشن‌ها و کلي برنامه‌هاي ديگر. همه شما سريال‌هايي مثل فرار از زندان (Prison Break) و (Breaking Bad) را به ياد داريد، سريال‌هايي که مثل بمب صدا کردند و اما حالا هم نتفليکس سريال‌هايي دارند که اگر بيشتر پيش بروند، حتما مثل يک بمب صدا مي‌کنند. 13 Reasons Why و Money Heist از اين دست سريال‌ها هستند. اگر مي‌خواهيد از دنياي سريال‌ها عقب نمانيد، حتما آنها را هم ببينيد.

اپل تي‌وي Apple TV

اپل به تازگي کار خود را درصنعت فيلم و سريال‌سازي شروع کرده و تاکنون هم طي دو‌سال اخير بيش از دو‌ميليارد دلار بودجه به اين بخش از کار خود ارايه داده است. اما شايد هنوز هم نمي‌توان آن را با نتفليکس که در دو‌سال گذشته 12‌ميليارد دلار براي اين کارش سرمايه‌گذاري کرده مقايسه کرد، اما همه اپل را مي‌شناسيم، هميشه مي‌آيد و قدرتمند جلو مي‌رود و همه ‌چيز را براي خود مي‌کند. اين‌بار هم شايد موفق شود. اپل اميدوار است برخي از بهترين استعدادها را در توليد سريال و فيلم ازجمله بهترين ستارگان بزرگ و کارگردانان مشهور را جذب کند. اپل سريال‌هايش را معرفي کرده و روز‌به‌روز تعداد آنها را بيشتر مي‌کند. تاکنون تريلر دو سريال آن سروصداي بزرگي به پا کرده (The Morning Show) و (Dickinson). حالا بايد منتظر بمانيم و ببينيم از آنها چه بيرون مي‌آيد، آيا سريال‌هاي اپل هم مي‌توانند مثل بمب باشند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.