استیضاح دونالد ترامپ کلید خورد

6 رفتار غلطی که پایه‌های ریاست‌جمهوری آمریکا را سست کرد

سرانجام دموکرات‌های کنگره تصمیم خود را برای به جریان انداختن روند استیضاح ترامپ گرفتند. تارنمای خبری هیل گزارش داد: کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا خود را برای تصویب قطعنامه‌ای جهت مشخص‌کردن چارچوب تحقیقات از دولت «دونالد ترامپ» که استیضاح او را رقم خواهد زد، آماده می‌کند.

«جرالد نادلر» رئیس دموکرات کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا، رأی‌گیری روز چهارشنبه در مورد این قطعنامه را روند «تحقیقات استیضاح» خواند.
هیل نوشت: «لحن دقیق این قطعنامه همچنان در حال بررسی است و انتظار می‌رود روز دوشنبه وضع و عنوان دقیق آن اعلام شود، کمیته قضائی مجلس نمایندگان نیز تاکنون پاسخی به درخواست این تارنما درباره این موضوع نداده است.»
این اقدام در پی حمایت اکثر دموکرات‌های مجلس نمایندگان از گشایش روند استیضاح از شخص رئیس‌جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد، با این حال هیأتی از دموکرات‌ها که پیگیر این موضوع هستند از این‌که به فوریت به استیضاح دونالد ترامپ رأی داده شود، سرباز زده و گفته‌اند که پس از بازگشت از تعطیلات ماه آگوست به این امر رسیدگی خواهند کرد.
نادلر نخستین‌بار در ماه آگوست گذشته اعلام کرد که کمیته تحت نظارت وی روند استیضاح از رئیس‌جمهوری را به راه انداخته که اعلام این مطلب موجی از سردرگمی را به این دلیل که رأی‌گیری رسمی در این رابطه از سوی این کمیته صورت نگرفته بود، به راه انداخت.
چشم‌انداز استیضاح از شخص رئیس‌جمهوری آمریکا، دموکرات‌های مجلس نمایندگان را برای ماه‌ها درگیر کرده و موجب اختلاف نظر میان این حزب شده است و نادلر به همراه برخی اعضای حزب دموکرات از تحقیقات رسمی استیضاح از رئیس‌جمهوری آمریکا به حمایت برخاسته بود.
رهبران حزب دموکرات گفته بودند که استیضاح از رئیس‌جمهوری در میان طیف گسترده‌ای از افکار عمومی آمریکا محبوبیت نداشته و همچنین شانسی برای تصویب آن در مجلس سنا که اکثریت آن با جمهوریخواهان است، ندارد و این قضیه قادر است تا حامیان و طرفداران ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا که پیش رو است، متحد کند.

واشنگتن پست: دموکرات‌های کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند تحقیقاتی را درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پرداخت حق‌السکوت به دو زن که با آنها رابطه نامشروع داشته، آغاز کنند

در حالی تارنمای خبری هیل از رأی‌گیری قطعنامه‌ای در مورد تحقیق از روند استیضاح ترامپ خبر می‌دهد که نشریه آمریکایی «واشنگتن پست» روز یکشنبه، ۱۱ شهریور ماه، گزارش داده بود: «دموکرات‌های کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند تحقیقاتی را درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پرداخت حق‌السکوت به دو زن که با آنها رابطه نامشروع داشته، آغاز کنند». واشنگتن‌پست افزود: «کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد با برگزاری جلسات شهادت‌دهی، از افرادی که در ماجرای پرداخت حق‌السکوت به «کارن مک دوگل» مدل و «استورمی دنیلز» بازیگر سابق فیلم‌های مستهجن نقش داشته‌اند، دعوت کنند.»
دموکرات‌ها می‌گویند که شواهد کافی وجود دارد که نام ترامپ به‌عنوان یکی از افراد همدست در ماجرایی که به اعتراف «مایکل کوهن» وکیل سابق او منجر شد، ذکر شود. موضوع تحقیقات درباره حق‌السکوت فصل تازه‌ای را در تلاش‌های چند ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا برای دستیابی به ادله‌ای قوی در زمینه طرح استیضاح علیه رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد گشود.
بیش از ۱۳۰ نفر از دموکرات‌ها خواستار آغاز طرح رسمی استیضاح هستند اما «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا درباره تلاش برای برکناری ترامپ هشدار داده و گفته بود که این امر به‌ویژه بدون حمایت عمومی تفرقه‌برانگیز خواهد بود و تهدیدی سیاسی است. تاکنون ترامپ و دولت او در جلوگیری از بسیاری از تحقیقاتی که به منظور نظارت بر عملکرد او صورت گرفته، موفق بوده و از ارایه اطلاعات خودداری کرده و پاسخی به احضارنامه‌ها در دادگاه نداده است.
با از سرگیری جلسات مجلس نمایندگان آمریکا از هفته آینده، کمیته قضائی به تمرکز بر موارد احتمالی اقدامات رئیس‌جمهوری در مانع‌‎تراشی در مقابل اجرای عدالت که در گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات روسیه تشریح شده، ادامه خواهد داد. به گفته دموکرات‌ها اگر ترامپ رئیس‌جمهوری نبود در هر پنج مورد مربوط به مانع‌تراشی در روند اجرای عدالت متهم می‌شد. به گفته آنها موضوع پرداخت حق‌السکوت از سوی ترامپ، ششمین مورد از رفتارهای غلط رئیس‌جمهوری است که او را در معرض استیضاح قرار می‌دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.