بسکتبال چگونه المپیکی شد؟

بالاخره شانس در خانه ایران را هم زد

شايد به واسطه ميزباني چين در جام‌جهاني 2019 بسکتبال، کمتر کسي تصور مي‌کرد ايران بتواند به‌عنوان بهترين تيم ‏آسيايي سهميه المپيک را کسب کند؛ به‌ويژه بعد از اين‌که در دور اول شاگردان شاهين طبع 3 شکست را برابر تيم‌هاي ‏پورتوريکو، تونس و اسپانيا متحمل شدند.

وقتي ديگر اميدي براي رفتن به دور دوم وجود نداشت، به واسطه عملکرد ضعيف ساير تيم‌هاي آسيايي انگيزه به تيم ايران ‏برگشت. حامد حدادي، صمد نيکخواه و بقيه ستاره‌هاي بسکتبال ايران دوباره متحد شدند تا با سهميه المپيک به ايران بازگردند. ‏پيروزي ايران برابر آنگولا با برد چين برابر کره‌جنوبي پاسخ داده شد. در روز آخر اگر چين با هر نتيجه‌اي برابر نيجريه به برد ‏مي‌رسيد، ايران با وجود برتري مقابل فيليپين هم نمي‌توانست به المپيک برسد‎.

آخرين بار‌ سال 2008 بود که نسل طلايي بسکتبال ايران راهي المپيک شده بود و براي صعود دوباره نه‌تنها به پيروزي با ‏اختلاف گل بالا برابر فيليپين نياز بود، بلکه چين هم بايد مقابل نيجريه شکست مي‌خورد. نيجريه هم که براي کسب تک سهميه ‏آفريقا مي‌جنگيد، جانانه برابر ميزبان و هزاران تماشاگر حاضر در سالن جنگيد تا يک فاجعه براي اژدهاي زرد رخ دهد؛ فاجعه‌‏اي که حتي اشک يائو مينگ، اسطوره بسکتبال اين کشور و رئيس فعلي فدراسيون چين را هم درآورد‎.

ايران در پکن با شکست فيليپين جشن صعود گرفت و چين با شکست مقابل نيجريه هيچ نتيجه‌اي از ميزباني خود نگرفت. با ‏اين‌که تيم‌ملي بسکتبال ايران مي‌توانست با کمي هوشمندي در دور اول اتفاقات بهتري را هم رقم بزند، اما با قرار ‏گرفتن در رده بيست و سوم جهان بهترين تيم آسيايي لقب گرفت و بعد از 12‌سال به المپيک صعود کرد‎.

صمد نيکخواه بهرامي، کاپيتان 36 ساله بسکتبال ايران که قصد داشت بعد از جام‌جهاني خداحافظي کند و حتي اين موضوع را به ‏اطلاع همبازيانش هم رسانده بود، با صعود به المپيک تصميم خود را يک‌سال به تعويق انداخت‎. حالا بسکتبال ايران با يک مربي ايراني نخستين رشته تيمي است که توانسته سهميه المپيک 2020 را کسب کند و از اين پس بايد ‏در انتظار کسب سهميه در واليبال باشيم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.