بلاتکلیفی پرونده واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان داراب

خانواده دختران دانش آموز جانباخته: دو سال گذشت و ما همچنان منتظريم، پرونده به بندرعباس آمده اما روند رسيدگی خيلی کند است

دو سال از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در داراب گذشت. دانش‌آموزان دختري که براي شرکت در اردوی علمی-تفريحی عازم شهر شيراز بودند. در آن حادثه 9 نفر جان باختند و 34 نفر هم زخمی و مجروح شدند. به جز کمک‌راننده و يک مربی آموزش‎وپرورش که نامشان در بين کشته‎شدگان آن حادثه بود، همه جانباختگان و مصدومان آن حادثه دلخراش دختران دبيرستانی اهل ميناب و رودان استان هرمزگان بودند.

همان روزها مثل بيشتر حوادثي از اين دست، از معرفي سريع و برخورد قاطع با مقصران تا جلوگيري از تردد شبانه اتوبوس‌هاي حامل دانش‌آموزان حرف‌هايي بود که از دهان مسئولان شنيده شد. صحبت‌هايي که با گذشت بيش از دو‌ سال از آن حادثه بسياري از آنها به فراموشي سپرده شده و کسي هم درست نفهميد که چقدر از آن وعده‌ها رنگ عمل به خود گرفت. اما آن‌چه در خصوص آن حادثه قطعي است، بلاتکليفي پرونده قضائي آن حادثه است؛ پرونده‌اي که پس از دو ‌سال کش‌وقوس هنوز در دادسراي بندرعباس جريان دارد و آن‌طور که خانواده‌هاي دختران جانباخته آن حادثه به «شهروند» مي‌گويند، به نظر نمي‌رسد به اين زودي به نتيجه‌اي برسد.

2 سال از حادثه واژگونی گذشت

حادثه داراباين حادثه حوالي ساعت 4 بامداد 10 شهريور ماه حوالي قلعه بيابان بخش رستاق داراب فارس رخ داد. در آن حادثه 7 دانش‌آموز دختر، يک سرپرست و کمک‌راننده کشته شدند؛ اين واژگوني تعداد زيادي هم مجروح و مصدوم برجاي گذاشت. به گفته مسئولان اورژانس حال بعضي از مصدومان وخيم بود و چند نفري هم قطع عضو و قطع نخاع شدند. پليس راهور علت اوليه حادثه را بي‌احتياطي از جانب راننده، بي‌توجهي به جلو، خستگي و خواب‌آلودگي راننده اتوبوس اعلام کرد و البته اعلام نتيجه قطعي اين حادثه را به بعد از بررسي‌هاي دقيق‌تر موکول کرد. همان موقع اعلام شد که اين اتوبوس حوالي ساعت 11 شب از هرمزگان به سمت شيراز حرکت کرده است؛ موضوعي که بسياري از خانواده‌هاي دانش‌آموزان حادثه‌ديده به آن اعتراض داشتند. مسئولان آموزش‌وپرورش و شخص وزير از ابلاغ ممنوعيت تردد اتوبوس‌هاي اردويي دانش‌آموزان در شب خبر داد و گفت که با مقصران حادثه برخورد جدي مي‌شود؛ اما در مقابل قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزي در توضيح دلايل حرکت شبانه اتوبوس به آيين‌نامه اجرايي حرکت شبانه اتوبوس‌ها در مناطق گرمسيري به دليل شرايط آب‌وهوايي اشاره کرد تا دست آخر هيچ‌کس به درستي نفهمد که حرکت شبانه اتوبوس مطابق قانون بوده يا نه؟

بازداشت راننده اتوبوس هم به ‌عنوان مقصر حادثه از ديگر خبرهايي بود که از سوي مقامات قضائي رسانه‌اي شد. رئيس دادگستري شهرستان داراب در همان روزهاي نخست حادثه ضمن اعلام اين خبر از تشکيل پرونده قضائي اين حادثه در شهرستان داراب خبر داد و گفت: «دستورات قضائي لازم صادر و پرونده قضائي در اين رابطه تشکيل شده است، همچنين از زمان وقوع حادثه تمهيدات لازم به دستور مراجع قضائي، فرماندار و امام جمعه براي مصدومان انجام شده است.» او تعداد قطعي کشته‌شدگان را 9 نفر اعلام کرد.

پرونده بلاتکليف داراب

با اين همه اما هنوز سرانجام آن حادثه تلخ نامشخص است. مبيني پدر شيوا يکي از دانش‌آموازن جانباخته آن حادثه در اين‌باره به «شهروند» مي‌گويد: «واقعا خسته شديم، دو ‌سال گذشته و هنوز نمي‌دانيم که چه کساني در مرگ دختر من مقصر بودند. پرونده از داراب به هرمزگان رفته؛ اما روند رسيدگي به آن خيلي کند است. بعضي از خانواده‌ها که اصلا پيگير ماجرا نيستند.» او ادامه مي‌دهد: «همه آن بچه‌ها ساکن ميناب و رودان بودند، حدود يک‌ سال مدام بين داراب و ميناب در تردد بوديم؛ اما هيچ فايده‌اي نداشت. الان هم چند وقتي است که پرونده به بندرعباس آمده اما هنوز هم هيچ چيز مشخص نيست. با اين حال من و آقاي زرنگار به نمايندگي تعدادي از خانواده‌ها پيگير ماجرا هستيم.» زرنگار هم درباره شرايط پرونده و روند قضائي آن حادثه به «شهروند» مي‌گويد: «چند وقت پيش پرونده از دادسرا به دادگاه رفت؛ اما قاضي به دليل نقص پرونده دوباره آن را به دادسرا فرستاد. واقعا براي من جاي تعجب است، آن روزها همه به ما وعده مي‌دادند که با مقصر برخورد مي‌شود، مسببان حرکت شبانه اتوبوس مجازات مي‌شوند، اما نه‌تنها اين اتفاق نيفتاد بلکه ديه اين بچه‌ها را هم به ما ندادند. البته منظورم اين نيست که ما فقط پول مي‌خواهيم، به هر حال بايد مشخص شود که چه کساني باعث شدند اين همه خانواده داغدار شوند.» به گفته اين پدر دليل ارجاع پرونده نامشخص‌بودن وضع مصدومان آن حادثه است؛ تشريفات قانوني بعضي از مصدومان انجام نشده، بعضي‌ها اصلا هنوز نامه پزشکي قانوني ندارند و به همين دليل پرونده نقص دارد. البته آن‌طور که پدر زهرا زرنگار مي‌گويد از سوي خانواده 9 دانش‌آموز جانباخته حادثه درخواستي مطرح شده تا پرونده کشته‌شدگان از مصدومان تفکيک شود، درخواستي که البته هنوز جوابي به آن از مقامات قضائي داده نشده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.