راهکار ترسناک و تکراري برای حذف نشدن از آسیا:سندسازي!

استقلال و پرسپوليس در روزهاي پاياني مهلت AFC ، هنوز طلبکاران زيادي دارند؛ در صورتي که فدراسيون قصد پنهان‌کردن بدهي سرخابي‌ها را داشته باشد، ممکن است کار حتي به تعليق هم بکشد

شاید باور نکنید،‌ اما اگر شرایط به همین شکلی که الان هست، پیش برود و باز هم قانون قربانی مصلحت‌اندیشی‌‌های همیشگی در فوتبال کشور نشود،‌ پرسپولیس و استقلال قطعا از لیگ قهرمانان آسیا حذف خواهند شد. آنها نه‌تنها تکلیف بدهی‌های خود را مشخص نکرده‌اند‌، بلکه روزبه‌روز به تعداد طلبکاران آنها اضافه هم می‌شود و این اتفاق قطعا می‌تواند زمینه‌ساز یک فاجعه تاریخی در فوتبال ایران شود. شواهد و قرائن نشان می‌دهد تا اواخر شهریور اگر تسویه‌حساب کامل با طلبکاران انجام نشود،‌ این دو تیم مجوز حرفه‌ای خود را دریافت نمی‌کنند و از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهند شد؛ البته با تاکید بر این‌که «اگر مصلحت‌اندیشی نشود و شاهد دخالت مسئولان بالادستی در این پرونده نباشیم.»

صرفا جهت اطلاع!

در خبرها آمده بود که مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه‌های ایرانی برای ارسال مدارک در تاریخ 31 آگوست (نهم‌شهریور) به پایان می‌رسد. به این ترتیب با پایان این مهلت تسویه‌حساب با طلبکاران انجام نشد و خیلی‌ها به این ذهنیت رسیدند که گویا باز هم پرونده بدهکاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال درحال ماست‌مالی‌شدن بوده و قرار است اطلاعات غلط به AFC داده شود. منتهی پیگیری‌های ما مشخص کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دریافت مدارک بخش‌های گوناگون ازجمله چارت سازمانی و حقوقی،‌ آکادمی‌های فوتبال،‌ گواهی عدم‌بدهی و ترازنامه مثبت مالی تاریخ‌های متفاوتی را تعیین کرده و برای ارایه اسناد مالی تا روزهای پایانی شهریور هنوز زمان وجود دارد.

28 شهریور، آخرین مهلت ارسال اسناد مالی

از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای اما به باشگاه‌ها اعلام شده که تا پایان ساعت اداری امروز (شنبه) این فرصت وجود دارد که اسناد تسویه حساب کامل با طلبکاران ارایه شود. زمان ارایه اسناد به کنفدراسیون فوتبال آسیا هم گویا روز دوشنبه است و در دو روز باقی‌مانده کارهای مربوط به بررسی و صحت مدارک ارایه‌شده انجام خواهد شد. همچنین شنیده می‌شود AFC مهلت ارسال مدارک نهایی مربوط به ترازنامه مالی باشگاه‌ها را هم 28 شهریور ماه تعیین کرده و تا آن زمان باید مدارک به صورت کامل در سامانه ثبت شده و برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده باشد.

مهلت چند روزه به سرخابی‌ها 

حالا شاید برای خیلی‌‌ها سوال باشد که آیا دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال تا روز شنبه یا دوشنبه تسویه‌حساب کامل با طلبکاران خود را انجام خواهند داد؟ شواهد و قرائن نشان می‌دهد که جواب این سوال «خیر» خواهد بود و احتمالا با دخالت و فشار از بالا به مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دستور داده خواهد شد که دوباره یک مهلت چند روزه جدید برای باشگاه‌ها گرفته شود و به‌طور مثال تا اواخر شهریور که قرار است مدارک نهایی ترازنامه مالی ارسال شود،‌ در همان تاریخ گواهی عدم‌بدهی مالی آنها را هم به AFC ارسال کنند. به هر صورت طبق اعلام منابع موثق شرایط استقلال به هیچ عنوان خوب نیست و پرسپولیس هم هنوز نتوانسته تسویه حساب کامل با طلبکاران خود را انجام بدهد. البته هر دو باشگاه باید رضایت طلبکارانی را بگیرند که رأی کمیته انضباطی را در اختیار دارند و طلبکاران خارجی که اخیرا نام آنها بر سر زبان‌ها افتاده را هم به این پرونده‌ها می‌توانید اضافه کنید.

شرایط بسیار سخت استقلال

در ماه‌های گذشته بارها و بارها اخباری درباره احتمال جدی حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا در رسانه‌ها منتشر و هر بار این خبر از سوی مدیران باشگاه تکذیب شده است. این باشگاه اما بدهی‌های سنگینی دارد، مثلا قریب به 800‌میلیون تومان باید به امیر قلعه‌نویی بدهند و دو قسط عقب‌افتاده قرارداد لئوناردو پادوانی و مطالبات حنیف عمران‌زاده که شکایت دوباره‌ای به خاطر بدقولی علیه باشگاه مطرح کرده هم از دیگر بحران‌های این باشگاه است. آبی‌ها بدهی‌های دیگری هم دارند که هنوز تسویه‌حساب با آنها را انجام نداده‌اند و معلوم نیست این اتفاق تا زمان ارسال نهایی مدارک انجام خواهد شد یا خیر.

داستان بدهی‌های پرسپولیس

اوضاع پرسپولیس کمی بهتر از استقلال است. آنها باید 95‌هزار دلار به نیلسون دروازه‌بان سابق برزیلی خود بدهند. همچنین با سایر طلبکارانی که پرونده آنها مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای این فصل است، به توافق رسیده‌اند و بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کرده و برای بخشی دیگر چک داده و رضایت را گرفته‌اند. تکلیف تسویه‌حساب کامل آنها هم در جلساتی که امروز برگزار خواهد شد، روشن می‌شود. اینها البته اخباری است که مدیرعامل باشگاه داده و از کمیته صدور مجوز حرفه‌ای خبر می‌رسد که این باشگاه پرونده‌های باز مالی حل‌نشده‌ای دارد. پرونده برانکو و دستیارانش و ماریو بودیمیر چون به صدور رأی ختم نشده، مربوط به امسال نمی‌شود و باشگاه زمان برای تفاهم با آنها دارد.

پرونده چهار باشگاه ایرانی در کمیته انضباطی AFC

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای نمایندگانی از کشور آلمان استخدام کرده تا اسناد و مدارک ارایه‌شده از سوی باشگاه‌ها را بررسی کنند. با توجه به این‌که ‌سال گذشته با دخالت وزیر ورزش و مساعدت شیخ سلمان جلوی حذف استقلال از آسیا گرفته شد،‌ امسال دیگر هیچ جایی برای چانه‌زنی و فرصت خواستن باقی نمانده است. AFC هم با هیچ باشگاهی شوخی ندارد. در همین گیرودار خبر رسیده که وجود اشکال در مدارک چهار باشگاه پیکان،‌ پرسپولیس،‌ سپاهان و ذوب‌‌آهن در ‌سال قبل به کمیته انضباطی AFC  ارسال شده و در انتظار صدور رأی است. به این ترتیب مدارک ارایه‌شده در این فصل هم معلوم نیست مورد تایید کنفدراسیون قرار بگیرد و ممکن است ایرادهایی به آن گرفته شود.

ممکن است فدراسیون و تیم‌ملی محروم شوند!

مدارک ارایه‌شده از سوی باشگاه‌های ایرانی در زمینه فعالیت‌های مربوط به آکادمی‌های فوتبال طبق قانون بوده، اما کمترین کیفیت را دارد و ممکن است ایرادهایی به آن گرفته شود. در زمینه مالی هم AFC تاکید زیادی روی صحت و سقم مدارک دارد و در صورتی که فدراسیون فوتبال مجوز حرفه‌ای باشگاهی را صادر کند و آن وقت مشخص شود که اطلاعات ارایه‌شده جعلی و نادرست بوده،‌ نه‌تنها باشگاه در خطر محرومیت قرار می‌گیرد،‌ بلکه فوتبال ملی ایران هم در خطر تعلیق قرار خواهد گرفت. به همین خاطر است که مدیران فدراسیون به باشگاه‌ها برای تسویه‌حساب کامل با طلبکاران خود فشار می‌آورند.

حرکت روی لبه تیغ

باید منتظر ماند و دید تا پایان هفته جاری سرخابی‌ها  که طرفدارانشان در فضای مجازی به خاطر پرونده بدهی‌ها و تسویه‌حساب با طلبکاران به جان هم افتاده و هر کدام به دیگری لقب تیم حکومتی می‌دهند، از این بحران عبور خواهند کرد یا فوتبال ایران با فاجعه روبه‌رو خواهد شد. هر دو باشگاه به‌ویژه استقلال در خطر حذف از آسیا قرار دارند و به هر طریقی که شده آنها باید تا روزهای آینده تمام بدهی‌های خود را تسویه کنند و از طلبکاران خود رضایت بگیرند، حتی ارایه چک برای گرفتن زمان دوباره هم شاید در مقطع زمانی کوتاه راهگشا باشد،‌ اما اگر مثل‌ سال قبل بدقولی انجام شود و دوباره شاکیان از باشگاه شکایت کنند،‌ آن وقت AFC محرومیتی سنگین علیه باشگاه صادر می‌کند. به این ترتیب باید گفت که تیم‌های مردمی پایتخت روی لبه تیغ قرار دارند و کوچکترین بی‌توجهی از سوی مدیران باشگاه پیامدش حذف از آسیا خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.