خبرهای کذب علیه هلال احمر رکورد شکست!

از بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال تا شبه‌رسانه‌های داخلی؛ چرا به هلال احمر حمله می‌کنند؟

در روزهای گذشته اخبار نادرست و شایعات متعددی پیرامون جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ‏ایران منتشر شد، به گونه‌ای که در کمتر از دو هفته حداقل پنج مورد از این شایعات به‌طور رسمی ‏تکذیب شده است. وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرده است که حالا جمعیت هلال احمر در مورد مجموعه حجمه های اخیر اطلاعیه داده است.

در متن این اطلاعیه آمده: «جمعیت هلال‌احمر براساس سیاست‌های رسانه‌ای خود اصرار دارد تا با اطلاع ‏رسانی دقیق و شفاف، تمام ابهامات پیش آمده برای رسانه‌های منصف و مسئول را برطرف کند. چه ‏این‌که صدور و تکذیبیه و اطلاعیه پیرامون شایعات مذکور در پاسخ به همین رسانه‌ها و به احترام آنها ‏انجام شده است. اما به جز این رسانه‌ها، گروه دوم و سومی نیز به شایعات و اخبار پیرامون این نهاد مردمی دامن زده‌‏اند.

دسته نخست شبکه‌های مغرض و معاند خارجی از بی‌بی‌سی فارسی تا ایران اینترنشنال و کانال‌های ‏خبری شایعه‌ساز که هویت و ماهیت آنها برای اهل فن روشن شده هستند‎.در دو نمونه مشخص، بی‌بی‌سی فارسی نخست خبر جعلی دستگیری سه نفر از مدیران سازمان ‏تدارکات پزشکی را منتشر کرد که با وجود تکذیب این خبر از سوی جمعیت هلال‌احمر و همچنین عدم ‏تایید آن از سوی هیچ یک از نهادهای مسئول و رسمی، نسبت به اصلاح این خبر هیچ اقدامی نکرد‎.

بی‌بی‌سی فارسی نخست خبر جعلی دستگیری سه نفر از مدیران سازمان ‏تدارکات پزشکی را منتشر کرد که با وجود تکذیب این خبر از سوی جمعیت هلال‌احمر و همچنین عدم ‏تایید آن از سوی هیچ یک از نهادهای مسئول و رسمی، نسبت به اصلاح این خبر هیچ اقدامی نکرد‎

بی‌بی‌سی فارسی همچنین شایعات منتشر شده در یکی از کانال‌های ضد نظام را مبنای تولید گزارشی ‏قرار داد و با برجسته کردن کلید واژه «فساد اقتصادی در ایران» تلاش کرد خط خبری آغاز شده از سوی ‏همان کانال معلوم‌الحال را دنبال کند. ‎این بنگاه خبری این بار نیز به تکذیب این خبر بی‌تفاوت ماند و ‏هیچ مستندی برای ادعاهای خود در گزارش مذکور ارایه نکرد.
توضیح و تبیین ماموریت این رسانه‌های خارجی در آشفته نشان دادن فضای داخل کشور از نظر ‏جمعیت هلال‌احمر اگر چه روشن و غیرقابل انکار است، اما وظیفه این جمعیت نیست‎.

دسته سوم برخی شبهه رسانه‌های داخلی هستند که خواسته یا ناخواسته همسو با این رسانه‌های معاند اقدام ‏می‌کنند‎.جمعیت هلال‌احمر با هدف صیانت از کیان و اعتبار این نهاد مردمی و عام‌المنفعه و برای آرامش ‏خاطر داوطلبان، پیگیری حقوقی و قضائی این خبرسازی‌ها را به‌طور جدی دنبال خواهد کرد و در این ‏خصوص اقداماتی نیز جهت شکایت رسمی و پیگیری قضائی آغاز شده است.لازم به ذکر است عمده شایعات و خبرسازی‌های مذکور درخصوص پرونده‌های مربوط به سازمان ‏تدارکات پزشکی بوده است.

دراین‌باره جمعیت هلال‌احمر پیش از این و به تفصیل دیدگاه و موضع ‏خود را در این زمینه اعلام کرده و در همکاری کامل با نهادهای ذیربط برای پاسخگویی به ‏ابهامات، تشریح خدمات و انجام اقدامات لازم برای برخورد یا پیشگیری از تخلفات احتمالی عمل می‌‏کند.ضمن دعوت اهالی رسانه برای مرور و بازبینی این مطالب، بار دیگر یادآوری می‌کنیم که مصلحت و ‏منفعت ملی ایجاد می‌کند، پوشش خبری موارد مربوط به نهادهای امدادی، عام‌المنفعه و مردمی که ‏ظرفیت، توانمندی و امکانات آنها در شرایط خاص و بحرانی مورد نیاز همه مردم کشور است با ‏احتیاط و وسواس بیشتری انجام و از بزرگنمایی، برچسب زنی و تعمیم بی‌مورد خودداری شود.

بدیهی است جمعیت هلال‌احمر درخواستی برای عدم پوشش خبری در موضوعات مطروحه ندارد، اما ‏معتقدیم انتشار اخبار بی‌اساس و شایعات، ظرفیت نهادی را نشانه گرفته که بخش زیادی از اقدامات آن با ‏فعالیت‌های داوطلبانه انجام می‌شود. انتشار اخبار نادرست و شایعات، اعتماد مردمی و علاقه برای ‏فعالیت‌های داوطلبی را با چالش مواجه خواهد کرد و دود این وضع در چشم همه آسیب‌دیدگانی ‏خواهد رفت که در مواقع بحرانی به خدمات این جمعیت و فداکاری اعضای داوطلب آن احتیاج دارند‎.‎

ماموریت مهمتر و بزرگتر جمعیت هلال احمر، حفظ آمادگی و افزایش توان برای خدمت‌رسانی به ‏مردم در روزهایی است که بزرگی حادثه و بحران، زندگی را به اندازه روزهای زلزله کرمانشاه و سیل‏های گلستان و لرستان تلخ خواهد کرد.‏»

جدول شایعات علیه هلال احمر
نمونه‌هایی از خبرهای کذب و شایعاتی که طی دو هفته گذشته علیه هلال‌احمر منتشر شده‌اند
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.