رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه اوج میگیرد

استانداردهای دوگانه غرب درمقابل کشورهای منطقه موجب شده برخی کشورها در خاورمیانه به سمت رقابت تسلیحاتی پیش بروند

عربستان سعودی به دنبال تولید اورانیوم و غنی سازی آن برای نیروگاه اتمی است. این را وزیر انرژی جدید پادشاهی سعودی، عبدالعزیز بن سلمان روز دوشنبه اعلام کرده است. او در ابوظبی در بیستوچهارمین کنگره جهانی انرژی اعلام کرد: «ما با احتیاط پیش میرویم. ما در حال آزمایش دو رآکتور هستهای هستیم.»

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی پادشاهی سعودی با اشاره به اهمیت انرژی گفته است که عربستان ‌سعودی می‌خواهد تمام و کمال پروژه هسته‌ای خود را پیش ببرد و با تولید و غنی‌سازی اورانیوم، به‌عنوان سوخت با هدف تولید انرژی، به حرکت خود ادامه دهد. مدتی است که مقامات عربستانی می‌گویند مایلند وابستگی خود را به نفت و سوخت‌های فسیلی کم کنند و این، از راه انرژی اتمی و کاربری صلح‌آمیز آن ممکن است.

در این میان، کشورهایی به چشم سرمایه‌گذاری به این موضوع نگاه می‌کنند و به خاطر منافع اقتصادی، در حال کمک به عربستان‌ سعودی برای ساخت این دو رآکتور هستند. خالد بن صالح السلطان، فرماندار شهر «ملک عبدالله» گفته است که عربستان ‌سعودی پیشنهادهای سرمایه‌گذاری را برای ساخت دو رآکتور اتمی از کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه و کره ‌جنوبی به مبلغ 7‌میلیارد دلار دریافت کرده است.

اما این‌که عربستان ‌سعودی می‌خواهد از طریق غنی‌سازی اورانیوم انرژی خود را تأمین کند و به گفته خودشان، کاربری صلح‌آمیز آن را در نظر می‌گیرند، ادعایی است که اثبات آن هنوز قطعی نشده است. خصوصا آن‌که آنها تا پیش از این به فکر کاهش وابستگی خود به نفت نیفتاده بودند و باید پرسید چه اتفاقی افتاده که حالا با بالا گرفتن نزاع‌ها و تغییرات منطقه خاورمیانه، خصوصا در خلیج فارس، ناگهان به فکر تأمین انرژی صلح‌آمیز افتاده‌اند؟

عربستان سعودی چندین‌ سال است که به نقض حقوق شهروندان کشور خودش و همچنین یمن از طریق بمباران آنها محکوم شده است. بسیاری از سیاستمداران معتقدند که عربستان این رآکتورها را به منظور ساخت بمب اتمی و اعمال قدرت و نفوذ بیشتر در منطقه می‌سازد. بسیاری از تحلیلگران و حتی سیاستمداران معتقدند که سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه باعث شده که بسیاری از کشورها به دنبال ساخت بمب باشند.

از سوی دیگر، ترکیه نیز خواهان گسترش برنامه اتمی است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه معتقد است که کشورش دارای چنین حقی است که باید به رسمیت شناخته شود؛ اتفاقی که خشم جامعه جهانی، خصوصا آمریکا را برانگیخته است. سخن اردوغان ممکن است سوال بسیاری دیگر از رهبران منطقه باشد که چرا آمریکا از پیمان سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج شده و از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران به‌طور یک‌طرفه بیرون آمده است و در شرایطی که کشورهایی مثل روسیه و چین تمایل به فروش تجهیزات و تکنولوژی هسته‌ای دارند، چرا ما باید از این حق محروم باشیم؟

حالا این را هم به موضوعات قبلی اضافه کنید که جهان هنوز نتوانسته کره‌ شمالی و پاکستان را از هسته‌ای‌شدن بازدارد و در این میان، استانداردهای دوگانه‌ای در مقابل کشورهای منطقه وجود دارد؛ ازجمله این‌که رژیم اسرائیل بدون هیچ‌گونه فشاری از سوی کشورهای جهان، رسما زرادخانه‌های هسته‌ای خود را ایجاد کرده است. ترکیه، چین و روسیه مخالف یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا هستند و معتقدند آمریکا، خصوصا آمریکای تحت حکومت دونالد ترامپ، هیچ احترامی برای معاهدات بین‌المللی قایل نیست و بنابراین شریک قابل اعتمادی به شمار نمی‌آید.

سیاست‌های آمریکا، خصوصا دونالد ترامپ باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه شده است. روسیه نیز در این میان به دنبال منافع اقتصادی خود می‌گردد و در این آتش می‌دمد، اما تجربه نشان داده چنین اتفاقی سرانجام روشنی برای هیچ کشوری در منطقه ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.