قانون 90-10 در دربی اجرا می‌شود؟

سازمان لیگ روی یک اصل درست پافشاری دارد اما هنوز ابهام‌های زیادی پیرامون این قانون وجود دارد و تازه شورای تامین هم هست!

مخالفت تلویحی مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با اجرای قانون 90-10 در دربی پایتخت در روزهای اخیر سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخته بود. همه انتظار داشتند که بالاخره این قانون در فوتبال کشور اجرا شود و سرخابی‌ها بتوانند در دربی سنتی به معنای واقعی میزبانی را تجربه کنند. البته مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم در روزهای اخیر به‌صراحت اعلام کرده‌ بودند با مشکلات احتمالی که وجود خواهد داشت این قانون باید اجرا شود و باشگاه میزبان در دربی‌های لیگ برتر‌ به فروش 90‌درصد بلیت به تماشاگران خود اقدام کند.

دعوای سرخابی‌ها بالا گرفت

در چنین شرایطی به محض این‌که انصاری‌فرد با اطمینان گفت این قانون در دربی هفته چهارم اجرا نخواهد شد و سپس امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال، تأکید کرد که اگر در دربی رفت این قانون اجرا نشود، در دربی برگشت هم نباید اجرا شود،‌ سازمان لیگ به این پرونده ورود کرد و از مدیران عامل دو باشگاه خواست که در جلسه مهم تصمیم‌گیری درباره اجرای این قانون شرکت کنند. دیروز محمدحسن انصاری‌‌فرد و امیرحسین فتحی به دفتر حیدربهاروند، رئیس سازمان لیگ، رفتند و نتیجه این نشست بسیار مهم این بود که هر دو باشگاه قبول کردند که همکاری لازم را برای تبعیت از قانون داشته‌ باشند و مقدمات اجرای قانون 90 به 10 را فراهم کنند. حالا با توجه به این‌که استقلال میزبان دربی رفته است،‌ باید سامانه‌ای طراحی کند تا هوادارانش بتوانند بلیت 90‌درصد جایگاه‌های ورزشگاه آزادی را در اختیار داشته باشند که مکانیزم انجام این کار را برای شفاف‌سازی اطلاع‌رسانی کند.

همه چیز بسته به نظر شورای تامین

با این حال تصمیم‌گیری نهایی درباره اجرای قانون 90 به 10 در دربی در جلسه شورای تأمین استان تهران انجام خواهد شد. پیش از این مسئولان سازمان لیگ در حاشیه دو جلسه تمام جزییات مربوط به اجرای قانون و لزوم اجرای آن را در شورای تأمین مطرح کرده و خواستار حمایت از اجرای آن شده بودند. البته استقلالی‌ها تأکید کرده‌اند که در شرایط کنونی توانایی اجرای قانون 90 به 10 را ندارند و با وجود جلسه دیروز،‌ هنوز هم این احتمال وجود دارد که اجرای قانون مورد نظر با مصلحت‌اندیشی به فصل بعد موکول شود.

چگونه اجرا می‌شود؟

سوالی که همه دوست دارند به جواب آن برسند، این است که  اگر به صورت رسمی اعلام شود که قانون 90 به 10 در دربی اجرایی می‌شود،‌ از کجا معلوم که هواداران پرسپولیس نروند و بلیت جایگاه استقلالی‌ها را بخرند؟ در صورت این اتفاق در آستانه دربی چه کسی مسئولیت مدیریت این هرج‌ومرج را برعهده خواهد گرفت. هر چند در همه جای دنیا این یک موضوع حل شده است و تماشاگران دو تیم در بازی‌های مهم حتی کنار هم می‌نشینند؛‌ منتهی در ایران هم باید این فرهنگ‌سازی انجام شود که تماشاگران هر تیم از اقداماتی که اجرای قانون را به خطر بیندازد، خودداری کنند و به حقوق تیم حریف احترام بگذارند. قانون 90-10 تا همیشه نمی‌تواند در دربی‌ها به خاطر مصلحت‌اندیشی اجرایی نشود و بالاخره یک روز این قدم بزرگ باید برداشته شود.

به آینده امیدی هست؟

در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید نتیجه جلسه شورای تأمین استان چه خواهد شد. گفته می‌شود که برخی مسائل اجتماعی رایج در کشور و ابهاماتی که درباره زیرساخت‌های آزادی وجود دارد، باعث شده هنوز خیلی‌ها بر این باور باشند که شورای تأمین با اجرای این قانون موافقت نخواهد کرد. پس باید دید آیا مدیران سازمان لیگ می‌توانند مسئولان امنیتی و نظارتی را برای اجرای قانون راضی کنند یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.