همه چیز درباره اوکراین‌گیت

بسیاری از تحلیلگران معتقدند فقط سه گام دیگر تا محاکمه علنی یک رئیس‌جمهور پرحاشیه باقی مانده؛ شهروندآنلاین این احتمال را بررسی می‌کند

نمایندگان کنگره آمریکا درنهایت تصمیم گرفتند روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری ‏آمریکا را به صورت رسمی پی بگیرند. این تصمیم بعد از انتشار متن مکالمات تلفنی ترامپ با ‏ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اتخاذ شد. در این مکالمه ترامپ از زلنسکی خواسته بود ‏تا درباره جو بایدن و نقش او در پرونده قضائی پسرش در اوکراین اطلاعاتی به کاخ سفید ارایه ‏کند. این تماس تلفنی و اعمال دونالد ترامپ و کسانی که قبل و بعد از این تماس تلفنی در کنار ‏او بوده‌اند، به موضوع یک افشاگری جنجالی توسط یک افسر اطلاعاتی و شکایت علیه شخص ‏رئیس جمهوری در ماه آگوست تبدیل شد که روز سه‌شنبه گذشته کمیته اطلاعات مجلس ‏نمایندگان آن را به‌طور رسمی اعلام کرد.

این شکایت رسمی، دونالد ترامپ را به «استفاده از ‏قدرت دولتش برای درخواست دخالت از یک کشور خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده» ‏در این تماس تلفنی متهم کرده و خواستار استیضاح وی شده است. دونالد ترامپ چند روز قبل ‏از این ماجرا به دولت خود دستور داده بود تحویل یک بسته کمک نظامی به مبلغ نزدیک به ۴۰۰ ‏میلیون دلار به اوکراین را به حالت تعلیق دربیاورند‎. اگرچه کاخ سفید متن این تماس تلفنی را ‏منتشر کرده که در آن رئیس‌جمهوری ایالات متحده هیچ اشاره مستقیمی به ارایه کمک مالی در ‏مقابل کمک زلنسکی در برنامه تحقیق در مورد جو بایدن و پسرش نداشته است، اما در این تماس ‏تلفنی وی می‌گوید که ایالات متحده «کارهای بسیاری برای اوکراین» انجام می‌دهد و بلافاصله ‏از او می‌خواهد که با بررسی ماجرای بایدن و کمک به از اعتبار انداختن پرونده دخالت روسیه در ‏انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده که توسط رابرت مولر مورد بررسی قرار گرفته ‏بود، یک «لطف» در حق او انجام دهد. مجلس نمایندگان برای به جریان انداختن پرونده استیضاح ‏رئیس جمهوری نیازی به ثابت کردن این‌که وی با زیر پا گذاشتن قانون فدرال مرتکب جرم ‏شده است را ندارد. در مقابل استیضاح آنها براساس متهم کردن رئیس‌جمهوری به «خیانت، رشوه ‏و دیگر جرم‌های بزرگ و تخطی از قوانین» که در بند دوم، بخش چهارم قانون اساسی به آن ‏اشاره شده خواهد بود‎. اما روند کار چگونه است؟

اتهامات ترامپ چیست؟

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین دلیل اصلی استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا است. اما ترامپ در این گفت‌وگو چه گفت و چه کرد که مستحق استیضاح است؟

درخواست دخالت در انتخابات از یک کشور خارجی
مشهودترین راهی که ممکن است دونالد ترامپ از آن راه قانون را زیر پا گذاشته باشد، درخواست کمک در کمپین تبلیغاتی از یک دولت خارجی است که به‌طور شفاف قانون کمپین‌های انتخاباتی فدرال ‌سال۱۹۷۱ را نقض می‌کند. ماجرای تماس ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین اولین‌باری نیست که باعث می‌شود وی به نقض قوانین کمپین‌های انتخاباتی برای برنده‌شدن متهم شود. موضوع دخالت روسیه در کمک به ترامپ در انتخابات ‌سال 2016 نیز هنوز موضوعی داغ و تازه است.

رشوه‌دادن
دومین حوزه‌ای که ترامپ را به خاطر تماس تلفنی‌اش با زلنسکی در معرض ضعف قرار می‌دهد، به درخواست او از رئیس‌جمهوری اوکراین برای انجام یک «لطف» در حق او بازمی‌گردد که بلافاصله پس از این‌که می‌گوید ایالات متحده کارهای زیادی برای اوکراین می‌کند، به آن اشاره می‌نماید. و مهمتر از آن این است که درخواست ترامپ برای تحقیق در مورد جو بایدن، بعد از این‌که زلنسکی بحث کمک مالی نظامی ایالات متحده به اوکراین را می‌پردازد، مطرح می‌شود. از دیدگاه قانون جنایی، این موضوع نوعی جبران‌کردن به نظر می‌رسد و براساس قانون فدرال، می‌تواند باعث متهم‌شدن ترامپ به ارتکاب جرم رشوه‌دادن از طریق ارایه یک چیز در مقابل چیز دیگر شود و انجام چنین کاری برای منافع شخصی است و نه منافع دولتی.

حیف و میل اموال دولتی
سومین جرم دونالد ترامپ این است که اگر وی در واقع از منابع مالی دولتی برای منافع شخصی‌اش استفاده کرده باشد، پس یک بحث بسیار معقول وجود دارد که دستبرد به پول مالیات‌دهندگان، یا حیف و میل اموال دولتی، رخ داده است. امکان دارد ترامپ «مبلغ ۴۰۰‌میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان را حیف و میل کرده و به جای این‌که آن را صرف اهداف دولتی کند، آن را به سرقت برده تا برای رشوه‌دادن مورد استفاده قرار دهد و به نظر می‌رسد این همان کاری است که ترامپ سعی داشته انجام دهد.»

توطئه و تبانی
آخر از همه این‌که اگر مقامات رسمی مانند رودی جولیانی، ویلیام بار و دیگر مقامات کاخ سفید در این تلاش دونالد ترامپ دخالت داشته و شکایت صورت‌گرفته نیز چنین ادعایی داشته باشد، این ماجرا سوالاتی را در مورد امکان وقوع توطئه ایجاد می‌کند. کوتر در این‌باره چنین اظهارنظر کرده است: «این موضوع تمام کسانی که بخشی از این معامله بوده‌اند را در برخواهد گرفت. معنای قانونی کلیدی پشت یک توطئه این است که همه کسانی که در این توطئه دخالت داشته‌اند، مسئول اعمال تمام کسان دیگر خواهند بود». در شکایت افشاگر اطلاعاتی ۳۱بار از رودی جولیانی نام برده شده و او «شخصیت مرکزی» در تلاش‌های دونالد ترامپ در این زمینه عنوان شده است.

همچنین در این شکایت آمده که به نظر می‌رسد دادستان کل ویلیام بار «نیز ظاهرا در این ماجرا دخالت داشته است». در این شکایت آمده که دونالد ترامپ در تماس تلفنی‌اش با زلنسکی «به‌طور شفاف» به جولیانی و بار به‌عنوان «نمایندگان شخصی‌اش در این مسائل» اشاره کرده است. مشارکت جولیانی در این ماجرا باعث تضعیف دفاعیه اصلی دونالد ترامپ نیز می‌شود؛ دفاعیه‌ای که وی در آن ادعا می‌کند صحبت‌هایش با رئیس‌جمهوری اوکراین صرفا مربوط به روابط بین دو دولت و تلاش ترامپ برای ریشه‌کن‌کردن فساد در اوکراین بوده است. این درحالی است که رودی جولیانی به‌عنوان وکیل شخصی دونالد ترامپ یک شهروند عادی بوده و کارمند کاخ سفید به شمار نمی‌آید.

تمامی این چهار مقوله‌ای که به آنها اشاره شد، می‌توانند باعث استیضاح دونالد ترامپ و التزام او به پاسخگویی در کنگره در سومین‌سال ریاست‌جمهوری‌اش شود. وی تاکنون تمام این اتهامات را بی‌اساس و نوعی تحت تعقیب قراردادن کور دانسته و گفته است که موافقان استیضاح و نمایندگانی که حمایت خود را از استیضاح او اعلام کرده‌اند، بدون مطالعه متن تماس تلفنی او با رئیس‌جمهوری اوکراین، او را به قانون‌شکنی متهم می‌کنند.

ترامپ در گفت‌وگو با زلنسکی چه گفته بود؟

بر اساس فایلی که کاخ سفید از متن مکالمه ترامپ و «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر کرده، ترامپ از همتای اوکراینی خود خواسته است با «رودی جولیانی» وکیل شخصی وی در راستای مشخص‌کردن نقش احتمالی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در اخراج دادستان سابق اوکراین همکاری کند.

ترامپ در این مکالمه تلفنی که در تاریخ 25 جولای (3 مرداد) انجام شده، به رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است: «صحبت‌های زیادی درباره پسر بایدن مطرح است. درباره این‌که بایدن روند بازرسی قضائی را متوقف کرده است. افراد زیادی می‌خواهند درباره این مسأله بیشتر بدانند، بنابراین هرگونه همکاری شما با دادستان کل [آمریکا] عالی خواهد بود. وی در جای دیگری به همتای اوکراینی خود گفته است: «بایدن در گوشه و کنار با افتخار گفته که روند بازرسی قضائی را متوقف کرده است. بنابراین اگر شما بتوانید در این مورد تحقیق کنید، از نظر من کار بزرگی انجام داده‌اید.» ترامپ به زلنسکی گفته است: «می‌خواهم به ما لطفی کنی… آن سروری که می‌گویند اوکراین دارد… می‌خواهم دادستان کل با شما یا آدم‌های شما تماس بگیرد و ته‌وتوی این قضیه را دربیاوری… هر کاری که می‌توانی بکنی. خیلی مهم است که اگر امکانش هست، این کار را انجام دهی.» در پاسخ، زلنسکی با اشاره به این‌که حزب او در پارلمان، اکثریت را به دست آورده و دادستان کل بعدی اوکراین منتخب او خواهد بود، به ترامپ اطمینان داده است که پرونده فرزند بایدن را به دقت بررسی کند.

 


۹ چهره کلیدی استیضاح

افشاگر، مامور سازمان سیا

کسی هنوز نمی‌داند نام مامور سازمان سیا که شکایت از ترامپ را مطرح کرد، چیست. اما گفته می‌شود او یکی از ماموران سازمان سیا بوده که در کاخ سفید کار می‌کرده است. گفته می‌شود حتی ترامپ هم نمی‌داند نام این مامور چیست.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
کمتر از 6 ماه از زمانی که ترامپ توانست از اتهام دخالت روسیه در انتخابات ‌سال 2016 جان به در ببرد، می‌گذرد. حالا او خود را درگیر موضوع مشابهی این بار با اوکراین کرده است. او متهم است که قصد داشته با کمک اوکراین در انتخابات‌ سال 2020 اعمال نفوذ کند.

 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین
زلنسکی یک کمدین بود که در انتخاباتی غیرمنتظره رئیس‌جمهوری اوکراین شد. او غرب‌گراست و مواضعی ضدروسیه دارد. گفته می‌شود او به کمک‌های نظامی آمریکا برای مقابله با روسیه بسیار نیازمند است. او در گفت‌وگو با ترامپ به او قول داد که اطلاعاتی درباره پرونده بایدن به کاخ‌سفید بدهد.

 

رودی جولیانی، وکیل ترامپ
او وکیل شخصی ترامپ است. همیشه مواضعی در حمایت از ترامپ داشته است. گفته می‌شود ترامپ او را مامور کرده بود تا جمع‌آوری اطلاعات درباره بایدن در اوکراین را در همکاری با مقامات اوکراینی انجام دهد. ترامپ در گفت‌وگویش با زلنسکی گفته از جولیانی می‌خواهد با او تماس بگیرد.

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا
اگرچه فرد افشاگر نام پمپئو را در شکایتش مطرح نکرده، اما جولیانی گفته وزارت خارجه مقدمات دیدار او و دستیاران زلنسکی را فراهم کرده است. کمیته قضائی کنگره به همین دلیل پمپئو را احضار کرده و او نیز بخشی از جریان استیضاح ترامپ است.

 

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا
وقتی ترامپ سفر ماه سپتامبر به لهستان برای دیدار با زلنسکی را ملغی کرد، مایک پنس به جای ترامپ راهی لهستان شد. پنس به خبرنگاران گفته در دیدار با زلنسکی صحبتی درباره بایدن نکرده است. اما بایدن می‌گوید پنس در دیدار با زلنسکی جزییات درخواست‌های ترامپ را مطرح کرده است.

 

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا
ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین خواسته بود در مورد پرونده بایدن با ویلیام بار همکاری کند. ترامپ گفته ویلیام بار نیز این موضوع را دنبال می‌کند. بار تاکنون در این‌خصوص صحبتی نکرده است. او نیز قرار است در کنگره شهادت دهد. بار رابطه بسیار نزدیکی با ترامپ دارد.

 

جوزف مگوایر، سرپرست سازمان ملی اطلاعات آمریکا
مگوایر در شهادت خود در کنگره از فرد افشاگر دفاع کرده و گفته او فردی شجاع بوده است. مگوایر البته در ابتدا با مشاوره وکلایش شکایت فرد افشاگر را از کنگره مخفی کرده بود، اما بعد از مدتی تصمیم به افشای آن گرفت.

 

پت سیپلون، وکیل کاخ‌سفید
فرد افشاگر در شکایت خود گفته پت سیپلون، وکیل کاخ سفید تلاش کرد موضوع گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با زلنسکی را مخفی کند و متن این گفت‌وگو را در بخش فوق‌محرمانه کاخ‌سفید قرار داد. همچنین واشنگتن پست گزارش کرده این سیپلون بود که به مگوایر پیشنهاد کرد شکایت فرد افشاگر را در کنگره مخفی کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.