امیدها به المپیک توکیو از دست می‌رود

بررسی وضع شانس‌های مدال ایران در فاصله 291 روز تا المپیک 2020

291روز تا رسمی بازی‌های المپیک 2020 باقی مانده و همه مسئولان، مربیان و ورزشکاران در تکاپو هستند تا خودشان را برای این رویداد بزرگ آماده کنند. با این‌که در خیلی از رشته‌ها امید به کسب مدال المپیک وجود دارد و حتی برای برخی در ذهن‌مان طلای توکیو را کنار گذاشته‌ایم، اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد شرایط ورزش ایران چندان هم مساعد نیست.

وزنه‌برداری؛ 2 سهمیه المپیک و افت طلایی‌ها

طلایی‌ترین رشته در المپیک 2016 برای ایران وزنه‌برداری بود که توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی به دو مدال طلا دست پیدا کرد. برای المپیک 2020 اما شرایط وزنه‌برداری ایران چندان تعریفی ندارد. مهمتر از همه این‌که سهمیه ایران به دو وزنه‌بردار کاهش یافته و دیگر خبری از حضور 5 یا 6 وزنه‌بردار نیست. از سوی دیگر مصدومیت شدید سهراب مرادی امید اصلی ایران برای کسب مدال طلا، او را کاملا از آمادگی سال‌های اخیر دور کرده و حتی مشخص نیست سهراب بتواند در توکیو وزنه بزند یا خیر. از سوی دیگر کیانوش رستمی که دیگر طلایی ایران در ریو بوده، در 3‌سال اخیر در هر رویداد رسمی که شرکت کرده، نتوانسته روی سکو برود و همه را نسبت به تکرار مدال قبلی ناامید کرده است. کیانوش حتی به خاطر نتایج ضعیفی که گرفته، شاید نتواند سهمیه المپیک را کسب کند و در تکاپو است تا دوباره شانس خود را افزایش دهد. در دسته فوق سنگین وزنه‌برداری هم که همیشه صاحب شانس مدال بودیم، دیگر خبری از یک وزنه‌بردار مدعی نیست.

کشتی؛ همه نگاه‌ها به حسن یزدانی

کشتی همواره یکی از رشته‌های پرامید ایران برای کسب مدال در ادوار المپیک بوده، اما نتایج سه دوره اخیر مسابقات جهانی نشان می‌دهد که این رشته کاملا دچار افت شده و در فرصت کوتاه باقیمانده تا المپیک هم بعید است اتفاق خاصی رخ دهد. اکثر مدال‌های کشتی ایران در جهانی 2019 هم در اوزان غیرالمپیکی به دست آمد. همه نگاه‌ها در این رشته به حسن یزدانی است تا طلای ریو را تکرار کند، اما او هم یک رقیب بزرگ یعنی دیوید تیلور آمریکایی را سد راه خودش می‌بیند که دوبار توانسته یزدانی را شکست دهد. در کشتی فرنگی هم محمد بنا با ترکیبی جوان به دنبال رقم‌زدن یک معجزه است تا بلکه خاطرات خوش المپیک لندن تکرار شود.

می‌توانیم بهتر از المپیک ریو باشیم؟

با بررسی‌هایی که در رشته‌های مدال‌آور انجام دادیم، خیلی نمی‌توانیم به المپیک 2020 امیدوار باشیم. در المپیک ریو که نتایج چندان هم رضایت‌بخش نبود، کاروان ایران سه طلا، یک نقره و چهار برنز به دست آورد. در توکیو با توجه به اضافه‌شدن کاراته طبیعی است که انتظارها از ورزش ایران بیشتر باشد، اما واقعا چند ورزشکار در ایران توانایی کسب مدال طلای المپیک را دارند. با شرایط فعلی فقط شاید بتوان کمی با اطمینان‌تر درباره حسن یزدانی صحبت کرد و بقیه ورزشکاران وضع چندان جالبی در فاصله کمتر از 10 ماه مانده به المپیک 2020 ندارند.

تکواندو؛ کیمیای مصدوم، دستان خالی در توکیو

در المپیک ریو که سه تکواندوکار آماده ایرانی وارد شیاپچانگ شدند، طرفداران این رشته خیلی به کسب حداقل یکی، دو مدال خوشرنگ امیدوار بودند، اما سه هوگوپوش پسر ایران دست خالی بازگشتند. در سال‌های اخیر هم تکواندو وضع چندان مساعدی نداشته و حتی برای المپیک 2020 ممکن است سهمیه‌های کمتری نسبت به دوره قبلی کسب کند. در بخش دختران هم کیمیا علیزاده که در دوره قبلی با مدال برنز خود تاریخ‌سازی کرد، درگیر مصدومیت‌های متوالی شده و اصلا آمادگی سه‌سال قبل خود را ندارد. او حتی شاید نتواند سهمیه المپیک توکیو را کسب کند و شانس کمی برای تکرار مدال تاریخی خود خواهد داشت. شاید حتی کسب یک مدال طلا در رشته تکواندو برای ایرانی‌ها یک سورپرایز در المپیک 2020 باشد.

دوومیدانی؛ حدادی شانس مدال است؟

احسان حدادی که در المپیک 2012 همه را سورپرایز کرد و یک مدال نقره تاریخی کسب کرد، با وجود سرمایه‌گذاری زیاد روی اردوهای خارجی که برگزار می‌کند، خیلی نتوانسته اهالی دوومیدانی را به رفتن روی سکوی در المپیک 2020 امیدوار کند. او در مسابقات جهانی 2019 هم به رتبه‌ای بهتر از هفتمی نرسید؛ اگرچه سهمیه المپیک را خیلی زودتر کسب کرده است. به ‌هرحال مسئولان ورزش روی احسان حدادی به‌عنوان یک شانس مدال مسلم حساب باز می‌کنند، اما رکوردهای سال‌های اخیر او نشان می‌دهد این پرتابگر دیسک ایران چندان به سکوی المپیک نزدیک نیست.

شمشیربازی؛ به امید شگفتی

در رشته‌ای مثل شمشیربازی کسی انتظار مدال ندارد،‌ اما نتایج سال‌های اخیر ملی‌پوشان این رشته، امیدواری را ایجاد می‌کند تا یک مدال غیرمنتظره توسط مجتبی عابدینی یا علی پاکدامن به نام ایران ثبت شود.

والیبال؛ نه‌چندان امیدوار به سکوی تیمی

قطعا تنها شانس کسب مدال در رشته‌های تیمی ایران،‌ والیبال است. تیم‌ملی والیبال هنوز نتوانسته سهمیه المپیک 2020 را کسب کند و نتایج اخیر این تیم هم نشان می‌دهد هنوز ایران با تیم‌های بزرگ دنیا فاصله دارد.

کاراته؛ تازه‌وارد پرامید

تنها رشته‌ای که این روزها با امید بیشتری درباره مدال‌آوری آن در المپیک صحبت می‌شود، کاراته است. این رشته که نخستین دوره حضور خود در المپیک را تجربه می‌کند، احتمالا بتواند سهمیه‌های مطلوبی را برای توکیو کسب کند. درخشش پسران و دختران کاراته‌کای ایرانی در مسابقات جهانی و بین‌المللی همه را امیدوار کرده که حداقل یکی، دو مدال خوشرنگ در المپیک 2020 توسط آنها به نام ایران ثبت شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.