ماجرای مرگ غم انگیز سرجیو ویرا و 21 همراهش چه بود؟

به بهانه فرا رسیدن 29 مردادماه روز جهانی" بشردوستی"

در تاریخ 19 آگوست سال 2003، طی یک بمب گذاری در هتل کانال بغداد 22 نفر از کارکنان کمک‌های بشر دوستانه، از جمله نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، سرجیو ویرا دی ملو را به کام مرگ کشاند. رویداد غم¬انگیز مرگ سرجیو ویرا دی ملو با بیش از۳۰ سال خدمات بشردوستانه و ۲۱ نفر از همکارانش باعث شد پنج سال بعد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای، 19 آگوست را به عنوان “روز جهانی بشردوستی” برگزیند.

 انسان­ها در طول تاریخ و همواره، برای ماندگاری و ادامه حیات و برخورداری از آسایش و امکانات رفاهی زندگی خود تلاش می­نمایند. در این میان انسان­های مهرورز، کمک به همنوع و بشر­دوستی را رسالت و اولویت نخست زندگی خویش قرارداده­اند. وقوع بحران­های طبیعی چون سیل، زلزله و شیوع بیماری­های نوظهوری چون کرونا و تبعات و پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن در جامعه و جهان، نیاز به اقدامات انسان­دوستانه، ترویج و اشاعه فرهنگ و ارزش­های بشردوستانه و حمایت از منزلت و کرامت انسانی را بیش از پیش در جامعه کنونی ضروری می نماید.

انسانیت و بشردوستی یکی از اصول مهم نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر می باشد که بر اساس آن این نهضت تلاش می­نماید تا با پشتوانه ملی و بین‌المللی خود رنج را در هر کجای جهان التیام و از جان و سلامت نوع بشر محافظت و کرامت آنان را تضمین نماید. طبق اصل انسانیت، نهضت بین­المللی صلیب سرخ و هلال­احمر وظیفه دارد درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار را در میان ملت‌ها ترویج نماید.

در سازمان جوانان جمعيت‌ هلال­احمر، همواره نقش و مشارکت جوانان به عنوان سفيران بشردوست و عاملان ايجاد تغييرات رفتاري و ترویج فرهنگ نیکوکاری در جامعه با استفاده از روابط اجتماعي و تكنولوژي‌های نوین ارتباطی دارای اهمیت  و مورد توجه بوده است. خدمت­گزاری به افراد آسيب‌پذير و پاسخ­گويي به امور بشردوستانه، محوری­ترین معیار برای فعالیت جوانان عضو سازمان جوانان  و برخوردار از روحیه داوطلبی، ایثار اخلاق و رفتار بشردوستانه می باشد.

سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ایران با توجه به اصول و اهداف عالی و رسالت خود در تقویت روحیه امید و نوع‌دوستی در بین جوانان و ترویج و نهادینه­سازی فرهنگ بشردوستی میان مردم، در پی ظرفیتسازی برای بهرهمندی حداکثری از توان اعضای جوان و داوطلب و ارتقای سطح مشارکت آنان در ‏ارایه خدمات داوطلبانه و بشردوستانه می باشد.

این سازمان قدیمی‌ترین نهاد بشردوست و متولی امورجوانان با ۷3‌ سال سابقه برنامه­ریزی در عرصه‌ بهره‌گیری از نیرو و استعداد جوانان انساندوستی است که به صورت داوطلبانه و بدون انتفاع شخصی برای تامین سلامت، نجات جان انسان­ها و کمک به هم‌نوع؛ همراهان مستمر و شایسته این نهاد بشردوست هستند، تا با تلاش و مشارکت فعال، علاوه بر نشرمفاهیم بشردوستانه از قبیل صلح، دوستی، مهرورزی، جریان ساز اقدامات و خدمات نیکوکارانه با نگاهی رو به جلو در جامعه باشند.

حال که در دنیای دیجیتال امروز ارتباطات واقعی تبدیل به ارتباطات مجازی شده و نیز شرایط حاکم به دلیل شیوع ویروس کرونا، تجمع و انجام فعالیت­های تیمی و گروهی به صورت حضوری را غیرممکن و قدرت شبکه­های اجتماعی در نشر رسالت انسانی و آموزه­های بشردوستی بیش از پیش نمایان شده است، وظیفه انسانی همه ما است تا به انحای مختلف از این فضا بهره کافی را برای ترویج اقدامات و فعالیت­های بشردوستانه جمعیت هلال احمر برده و بر ایده و خلاقیت­های فناورانه برای انجام فعالیت در فضای مجازی و ایجاد پویش­ها و کمپین­های اثرگذار در  جذب و پیوند انسان­های نیکوخرد و نیکوکار به نیازمندان و افراد آسیب­پذیر جامعه برای یاری رساندن به آنان و نیز نشر فرهنگ، اقدامات و فعالیت­های بشردوستانه متعهد و متمرکز شویم.

روز” جهانی بشردوستی” زمان مناسبی است برای ارج نهادن به خدمات ارزشمند پزشکان، پرستاران، کادر سلامت به خصوص عزیزانی که در مسیر خدمت گزاری جان گران­بهای خود را از در دوران سخت شیوع ویروس کرونا  ازدست داده­اند و از جوانان عضو، داوطلبان و امدادگران، نیک اندیش و نیکوکرداری تجلیل و الگوسازی نمود که در کسوت داوطلب نوع­دوست با خود­گذشتگی، تمام تلاش­ و انرژی خود را صرف ترویج فرهنگ و رفتارهای ارزشمند بشردوستی و خدمت به جامعه بشری به خصوص در ایام  شیوع ویروس کرونا، اقدامات موثری چون تب سنجی از هموطنان عزیز، توزیع اقلام بهداشتی در نقاط کم برخوردار و حاشیه شهرها، کمک به ضدعفونی کردن ساختمان های اداری و معابر عمومی و آموزش و اطلاع رسانی اقدامات پیشگیرانه در فضای مجازی، توزیع بسته­های معیشتی میان خانوار­های نیازمند و آسیب دیده از کرونا، توزیع بسته های بهداشتی میان بیماران خاص می نمایند.

عذرا والی، رئیس اداره پیش دبستانی و مهدهای کودک سازمان جوانان
عذرا والی، رئیس اداره پیش دبستانی و مهدهای کودک سازمان جوانان

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.