امنیت خلیج‌فارس نیازی به حضور نیروهای خارجی ندارد

روحانی در جلسه هیأت دولت مطرح کرد

حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیأت دولت به سخنان مهمی در عرصه سیاست داخلی و خارجی پرداخت. رئیس‌جمهوری در آغاز سخنان خود بر آمادگی ایران برای برقراری روابط دوستانه با همه کشورهای اسلامی و همسایگان تأکید کرد. روحانی ایجاد تفرقه و خالی‌کردن خزانه کشورهای اسلامی و منطقه را جزو اقدامات قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا دانست. حفظ ثبات و امنیت منطقه خلیج‌فارس هم جزو مسائلی بود که روحانی به آن اشاره کرد و در ادامه بر این نکته تأکید کرد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در کنار هم می‌توانند امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند. ایجاد روند مثبت و باثبات مسیر اقتصادی هم ازجمله مسائلی بود که رئیس‌جمهوری به آن اشاره کرد. اهم سخنان رئیس‌جمهوری را در ادامه می‌خوانید.

ضرورت امنیت و ثبات در خلیج‌فارس

برای امنیت خلیج‌فارس نیازی به نیروهای خارجی وجود ندارد. کشورهای منطقه با وحدت، انسجام و گفت‌وگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند. کشورهای منطقه در طول تاریخ همسایه و برادر بوده و خواهند بود و تفرقه به نفع دشمنان است. طرح ادعاهایی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در امنیت منطقه حضور داشته باشد، پوچ است.

برداشتن تحریم تسلیحاتی ماحصل برجام در‌ سال آینده

گاهی با مذاکره و گاهی با ایستادگی و مقاومت بایستی مسیر و راه خود را تا پیروزی نهایی ادامه دهیم. آمریکایی‌ها به عظمت بخش دیگری از برجام پی برده و تازه فهمیدند که با ادامه برجام ‌سال آینده همه تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و ظاهرا متوجه شده‌اند که سه‌سال بعد از آن هم، تمام تحریم‌ها لغو می‌شود. یک‌سال صبر راهبردی پیش گرفتیم و چون به نتیجه مطلوب نرسیدیم، ایجاد توازن در تعهدات برجامی را در دستور کار قرار دادیم. برای این‌که تعهدات متوازن باشد، کاهش تعهدات خود را آغاز کردیم. معتقد هستیم که نباید از مذاکره فرار کنیم. البته باید محیط آن مساعد باشد و طرف مقابل به مذاکره معتقد باشد.

کاهش تعهدات برجامی اقدامی عاقلانه

هدف اصلی مذاکره، تعامل و تقابل، حفظ و تقویت منافع ملی و مصالح کشور است. ایستادگی، مقاومت، مذاکره، اخم و لبخند همه ابزاری است برای این‌که ما را به هدف نهایی برساند. لذا از کاهش تحریم‌ها به دنبال هدف بزرگتری هستیم و همیشه به دنبال تعامل بوده و هستیم و به همین دلیل است که از برجام خارج نشده و کاهش تعهدات را به صورت مرحله‌ای برنامه‌ریزی کردیم. کاهش تعهدات به صورت مرحله‌ای اقدامی بسیار هوشمندانه و عاقلانه است. همه سران کشورها از این‌که ایران مسیر عاقلانه‌ای را در مواجهه با برجام انتخاب کرده، از نظام و دولت ایران تجلیل کردند.

تقویت روابط و مذاکره با کشورهای جهان

با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان در راستای تقویت بیش از پیش روابط درحال گفت‌وگو و مذاکره هستیم و در جریان روند کاهش تعهدات نیز مذاکرات را ادامه می‌دهیم ولی اگر در پایان 60روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتما مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعد از آن باز هم 60روز فرصت خواهیم داد تا به راه‌حل منطقی، درست و متوازن برسیم و به تعهد در برابر تعهد پایبند هستیم.

خروج آمریکا از برجام ننگ تاریخی آنهاست

امروز وارد یک جنگ تحمیلی شدیم و دشمن این جنگ را به ما تحمیل کرد و از برجام خارج نشدیم. آمریکا به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و این یک ننگ تاریخی برای آنهاست و به هیچ‌عنوان برای آمریکا پیروزی محسوب نمی‌شود، بلکه شکست است. معتقدم آخرین فشارها را وارد کردند و موثر نبوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.