اتصال سامانه‌های هویتی هلال‌احمر به سازمان ثبت احوال

هلال‌احمر و ثبت احوال تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

در زلزله کرمانشاه که دو‌سال پیش تقریبا حوالی همین روزهای پاییزی اتفاق افتاد، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی امدادونجات، ساماندهی کمک‌های امدادی و اقلام زیستی بین آسیب‌دیدگان بود. در سرپل ذهاب که یکی از کانون‌های اصلی آسیب و تخریب بود، رقمی حدود سه برابر جمعیت ساکن در شهر، بعد از حادثه درخواست کمک و دریافت چادر و اقلام زیستی داشتند. در بحران‌های قبل از آن زلزله تلخ هم این مشکل ایجاد می‌شد، به‌طورکلی در بحران‌ها و حوادث طبیعی ساماندهی کمک‌ها و توزیع عادلانه اقلام دارویی، امدادی و زیستی بین آسیب‌دیدگان یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که به نظارت دقیق نیاز دارد؛ نظارتی که در آن شرایط به‌هم‌ریخته و آشفته، اصلا کار ساده‌ای نیست. ایجاد سامانه الکترونیکی برای ثبت اطلاعات و مشخصات افراد در بحران‌ها و حوادث طبیعی که در کشور ما کم هم اتفاق نمی‌افتد، می‌توانست راه چاره‌ای برای مدیریت فرآیند امدادونجات و کمک‌رسانی در بحران‌ها محسوب‌شود که جمعیت هلال‌احمر در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا و سامانه‌هایی برای ثبت اطلاعات شخصی و هویتی افراد ایجاد کرده است. به علاوه ساماندهی داوطلبان و اعضای خانواده هلال‌احمر و مدیریت مددجویانی که از حمایت‌های جمعیت هلال‌احمر برخوردار می‌شوند، به سامانه جامع اطلاعاتی نیاز اساسی دارد که سازمان‌های زیرمجموعه جمعیت هلال‌احمر سامانه‌های «ساجد» و «سخا» را برای سرعت و سهولت در فرآیندهای نظارت و ساماندهی افراد ایجاد کرده‌اند. در این بین سازمان ثبت احوال کشور به‌عنوان اصلی‌ترین متولی حفظ و نگهداری اطلاعات هویتی ایرانی‌ها، سامانه‌های جامع اطلاعاتی در اختیار دارد که می‌تواند در مواقع لزوم به کمک هلال‌احمر بیاید و نهایتا به فرآیند خدمت‌رسانی به مردم کمک کند. این همکاری بین‌بخشی شروع شده و قرار است با امضای تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته بین دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر و حمید درخشان‌نیا معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفت، گسترش پیدا کند.

پیوندی در این جلسه با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان ارگانی امدادی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف وظایف خاص خودش را دارد، گفت: «شاید بیشتر مردم هلال‌احمر را در قالب سازمان امدادونجات و پاسخگویی به بحران‌ها بشناسند، ولی ما در دیگر حوزه‌ها هم فعالیت‌های زیادی داریم؛ در حوزه جوانان سازمان جوانان هلال‌احمر به‌عنوان نهادی فرهنگی و اجتماعی در فرآیند جذب جوانان از سنین پیش از دبستان تا رده‌های بالاتر فعال است که در کانون‌های متعدد به جذب و توانمندسازی جوانان می‌پردازد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر به سازمان داوطلبان نیز اشاره کرد و گفت: «این سازمان به عنوان هماهنگ‌کننده امور داوطلبی، سوق‌دادن خیرین و ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد فعال است و سعی دارد مردم را به کار داوطلبانه ترغیب کند. همان‌طور که اساس کار هلال‌احمر، کار داوطلبانه است و ما به این داوطلبانه خدمت‌کردن مردم افتخار می‌کنیم؛ به همین علت با این گستردگی و شبکه مویرگی بسیار زیادی که خانواده هلال‌احمر دارد، فقط ٨‌هزار و ٥٠٠ پرسنل داریم که در مقایسه با دیگر سازمان‌ها تعداد کمتری است، درحالی‌که گستردگی کار ما بسیار زیاد است.» پیوندی تأکید کرد: «بار این گستردگی امور بر دوش داوطلبان و جوانان هلال‌احمری است که برای خدمتگذاری به مردم تلاش می‌کنند. در این بین سازماندهی، جذب، آموزش و مدیریت این افراد اهمیت زیادی دارد که برعهده سازمان داوطلبان است.» او ادامه داد: «سازمان امدادونجات هلال‌احمر هم سازمانی شناخته‌شده در حوادث و بحران‌هاست، به‌طوری که امدادگران هلال‌احمر در لحظات اول در کنار مردم هستند و با کمک‌های خود وضع را از حالت بحرانی خارج می‌کنند.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر به ارتباط کار سازمان ثبت احوال و وظایف هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «بسیاری از افراد جامعه به کار داوطلبانه و همکاری با هلال‌احمر علاقه‌مند هستند، ما باید این افراد را شناسایی و براساس سن، محل سکونت، علاقه‌مندی و مهارت‌های خاص، آنها را ساماندهی کنیم، به همین علت به سامانه‌ای جامع با همکاری سازمان ثبت احوال نیاز داشتیم.» به گفته پیوندی در میان ٨٣‌میلیون ایرانی افراد بسیاری هستند که علاقه دارند در کارهای مردمی جمعیت هلال‌احمر سهیم باشند. او تأکید کرد: «ما وظیفه داریم از این ظرفیت همکاری با این سامانه جامع استفاده کنیم، همچنین در حوزه جوانان نیز می‌توانیم افراد را براساس حوزه تخصص‌ آنان ساماندهی کنیم و  آموزش بدهیم. برای این هدف هم نیاز به سامانه جامع برای بررسی حوزه‌ها و توانمندی‌ها احساس می‌شود تا درنهایت برای خدمت‌رسانی به مردم آماده‌تر باشیم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین به حوزه امدادونجات و ضرورت وجود سامانه ثبت اطلاعات افراد برای سهولت مدیریت شرایط اشاره کرد و گفت: «ما در زلزله کرمانشاه با مناطقی مواجه‌بودیم که کاملا از بین رفته بودند و نمی‌دانستیم محل سکونت چند نفر هستند و چه کسانی در این مناطق زندگی می‌کردند. درحالی‌که اگر اطلاعات دقیق سرپرست خانوار را در اختیار داشتیم، اولا تعداد تلفات مشخص می‌شد، ثانیا  خدمت‌رسانی با سرعت بیشتر و جهت‌دهی هدفمند صورت‌می‌گرفت.»
داشتن اطلاعات و آمار زندگی مردم، محل سکونت و کدملی آنها موارد بسیار مهمی هستند که در بحران‌ها جمعیت هلال‌احمر به آن نیاز پیدا می‌کند. به گفته پیوندی سامانه جامع سازمان ثبت احوال کشور می‌تواند در این حوزه بسیار کمک‌کننده باشد. او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه و دسترسی جمعیت هلال‌احمر به سامانه‌های سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: «امیدوارم با استفاده از سامانه جامع بتوانیم در جذب و ساماندهی جوانان و داوطلبان بهتر عمل و در بدنه مردم بیشتر نفوذ کنیم و خدمت داوطلبانه را بیشتر به مردم نشان دهیم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه مردم در سیل فروردین ماه  ٢٤٠‌میلیارد تومان کمک نقدی و بیش از ١٥٠‌میلیارد تومان کمک غیرنقدی به جمعیت هلال‌احمر دادند، تأکید کرد: «این رقم‌ها نشان‌دهنده اعتماد مردم به جمعیت هلال‌احمر است؛ ما باید قدردان این اعتماد باشیم و راه‌های ارتباطی با مردم را گسترش دهیم. با توجه به سامانه جامع و مطمئن سازمان ثبت احوال امیدواریم این تفاهم‌نامه منجر شود ما وظایف خود را بهتر انجام دهیم و در خدمت‌رسانی به مردم موفق‌تر باشیم.»
اتصال سامانه‌های هویتی هلال‌احمر به سازمان ثبت احوال
رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری با جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال ظرفیت عظیم اطلاعاتی را در خود دارد و آن پایگاه اطلاعات جمعیت کشور است، بیان کرد: «اطلاعات بیش از صد و پانزده‌میلیون نفر ایرانی زنده و فوت‌شده از ‌سال ١٢٩٧ تا کنون در این پایگاه ثبت شده است و به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود.»  حمید درخشان‌نیا به ظرفیت پاسخگویی به ٦‌هزار استعلام در ثانیه اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر بیش از ٢‌هزار استعلام در ثانیه را پاسخ می‌دهیم. این اطلاعات در سازمان ثبت احوال ذخیره شده است تا در اختیار تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد. در وضع فعلی بیش از ١٧٠ دستگاه، وزارتخانه و موسسات به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور متصل هستند و در بیش از ٢٠٠‌هزار نقطه کشور به صورت برخط استعلام صورت می‌گیرد.
درخشان‌نیا به شباهت سازمان ثبت احوال با جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «در این سازمان تعداد نسبتا اندکی از کارکنان حجم بسیار زیادی از خدمات را ارایه می‌دهند. حدودا ٦‌هزار و پانصد نفر پرسنل فعالیت دارند اما بیش از ٣٠‌میلیون نفر به این سازمان مراجعه می‌کنند.»
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با تأکید بر اینکه این سازمان در سال‌های اخیر توسعه زیادی داشته است، گفت: «تمام کارها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که تحول بزرگی در راستای تحقق دولت الکترونیک است، اگر پروژه کارت هوشمند ملی را نیز به اتمام برسانیم، می‌توانیم خدمات بهتر و سریع‌تری ارایه دهیم.»
او با بیان اینکه در سوم دی ماه ‌سال گذشته به مناسبت یکصدمین سالگرد تأسیس سازمان ثبت احوال کشور از سامانه «تغییر نشانی» رونمایی شده است، افزود: «براساس ابلاغ شورای عالی فناوری اطلاعات، نشانی‌ای که افراد به ثبت احوال اعلام می‌کنند، قانونی و معتبر است و هر شخصی که تبعه ایران است، باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کند. تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند این مهم را به مردم اطلاع‌رسانی کنند. اگر فردی به سازمانی مراجعه کند و نشانی که اعلام می‌کند مغایر با نشانی آن در ثبت احوال باشد، باید ممنوع‌الخدمت شود.»
درخشان‌نیا با تأکید بر اینکه نشانی که از افراد در سطح کشور وجود دارد، دقیق نیست و نمی‌توان آمار جا‌به‌جایی جمعیت و مهاجرت بین شهرها را تشخیص داد، بیان کرد: «هر فردی در سراسر کشور می‌تواند برای گرفتن شناسنامه اقدام کند و اطلاعات دقیقی از مکان افراد نداریم. اگر بخواهیم کشور توسعه پیدا کند باید از این سامانه به خوبی استفاده کنیم. تاکنون ٥٤‌میلیون نفر برای گرفتن کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده‌ و آدرس و شماره تلفن خود را در سامانه ثبت کرده‌اند. تغییر نشانی افراد نیز به راحتی از درگاه سازمان ثبت احوال انجام می‌شود، اگر این تغییر نشانی اعلام نشود، پیامدهای منفی زیادی برای افراد خواهد داشت.»
رئیس سازمان ثبت احوال کشور به کاربرد سامانه تغییر نشانی در اقدامات کمک‎رسانی جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «برای مثال در زمان بحران‌ها مانند زلزله و سیل با جمعیتی از دریافت‌کنندگان خدمت مواجه هستیم که در محل خود نیستند. چگونه می‌توانیم متوجه شویم که به چه کسانی خدمت‌رسانی می‌کنیم؟ بهترین کار استفاده از این سامانه است که از طریق آن می‌توانیم استعلام دقیقی از جمعیت ساکن و مدت استقرار آنها در یک مکان داشته باشیم. این اتفاق بزرگی است که می‌توانیم هر دو سامانه «ساجد» و «سخا» هلال‌احمر را به ثبت احوال متصل کنیم و در این راه نهایت همکاری را خواهیم داشت.»
او افزود: «همچنین از ظرفیت ثبت احوال و اثر انگشت افراد می‌توان به افراد آسیب‌دیده در حوادث کمک کرد؛ زیرا تمامی افرادی که برای گرفتن کارت ملی اقدام می‌کنند اثر انگشت‌شان  ثبت می‌شود.»

«سخا» و «ساجد»در مسیر ساماندهی داوطلبان و مددجویان هلال‌احمر
محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر،   در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری جمعیت هلال‌احمر با سازمان ثبت احوال کشور گفت: «در حال حاضر ما دو سامانه در اختیار داریم که هر روز برای استعلام نیاز به خدمات مجموعه سازمان ثبت احوال دارند؛ یکی از آنها سامانه ساجد است که درخصوص عضویت داوطلبان و ساماندهی آنها فعالیت می‌کند. به گفته نصیری نزدیک به ٢میلیون داوطلب در سازمان‌های زیرمجموعه هلال‌احمر عضو هستند. این سامانه تقریبا سه ماه است که در قالب جدید بارگذاری می‌شود.»
رئیس سازمان داوطلبان تأکید کرد: «در حال حاضر فرآیند‌ ثبت‌نام داوطلبان از این طریق انجام می‌شود و ما برای شناسایی صحت اطلاعاتی که فرد وارد می‌کند، به سامانه جامع سازمان ثبت احوال نیاز داریم. اگر سامانه ساجد بتواند  از سامانه‌های ثبت احوال استعلام‌گیری کند، ساماندهی افراد و اعتبارسنجی اطلاعات به‌درستی انجام خواهد شد.»
سامانه دیگری که در حوزه هلال‌احمر فعال است، سامانه سخا نام دارد و سه‌ سال است که راه‌اندازی شده است. یکی از موضوعات فعالیت‌های هلال‌احمر بحث پرداخت‌های حمایتی به افراد است که این سامانه به منظور شناسایی و احراز هویت این افراد ایجاد شده است. نصیری با توضیح فرآیند کار این سامانه تأکید کرد:   «ما برای اینکه به سامانه ثبت احوال دسترسی نداشته‌ایم، افراد باید مدارک شناسایی خود را در سامانه وارد کنند که اگر بتوانیم از این ظرفیت اطلاعاتی بهره‌مند شویم در این دو حوزه مهم کارکرد روزانه جمعیت هلال‌احمر بهتر و هدفمندتر عمل خواهیم کرد. نصیری توضیح داد: «در بحران‌ها نیز به وجود سامانه اطلاعاتی جامع نیازی اساسی وجود دارد؛ مثلا در حادثه‌ای سرپرست خانوار می‌آید، کدملی‌اش را وارد سامانه می‌کند و مشخص می‌شود چند نفر تحت پوشش دارد؛ اثر انگشتش را هم که قبلا در سامانه‌های مربوط ثبت کرده است، بر این اساس اقلام کمکی را دریافت می‌کند. در این بین ممکن است افراد سودجویی هم پیدا شوند؛ مثلا فردی بیاید و بگوید به من چیزی نداده‌اید که وقتی در سامانه اثر انگشتش را می‌گیرند، مشخص می‌شود که این‌طور نیست. این ساماندهی شبکه‌ای اطلاعات احراز هویتی افراد، در مهم‌ترین نتیجه می‌تواند به عدالت توزیع اقلام کمکی و امدادی در سوانح منجر شود.»
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: «استفاده مهم دیگر سامانه مدیریتی اطلاعات شخصی افراد، در حالت عادی برای داوطلبان هلال‌احمر است. در حالت عادی هر کسی که علاقه‌مند به همکاری داوطلبانه با هلال‌احمر باشد، باید کپی شناسنامه و کارت ملی‌اش را در سایت بارگذاری کند؛ با وجود سامانه هوشمند،  با واردکردن کد ملی فرد، همه اطلاعات شخصی او می‌آید و نیازی به بارگذاری مدارک وجود ندارد. همچنین مددجویانی که از هلال‌احمر کمک دریافت می‌کنند، گروه دیگری هستند که از طریق این سامانه‌های کشوری می‌توان آنها را ساماندهی کرد؛ مثلا مددجویی از شهرستان آمده و مدارکی همراهش نیست؛ با واردکردن کد ملی همه مشخصاتش مشخص می‌شود و کمک دریافت می‌کند.» به گفته نصیری سامانه‌های هوشمند ساجد و سخا بسیاری از فرآیندها را تسهیل و در خدمت‌رسانی عدالت ایجاد می‌کند و در عین حال فرآیندهای مرتبط با جمعیت هلال‌احمر را تسریع می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.