تضمین جدید برای رفاه و معیشت بازنشستگان

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق: وقتی عده‌ای سهامدار شرکت‌های مربوط به صندوق می‌شوند، به ‏شفافیت کمک می‌کنند‏

تنها بازاری که بیشترین شفافیت را فعلا در ایران دارد، همین بورس است. ‏شفافیت درجه‌بندی دارد و هیچ بازار دیگری این حجم از نظارت و دخالت ‏افکار عمومی و رسانه‌ها را در ایران ندارد. اما این بازار نسبت به استاندارد‌های ‏جهانی فاصله زیادی دارد. هرچقدر اطلاعات دقیق‌تر و مستدل‌تری از ‏شرکت‌ها اعلام شود طبیعتا این موضوع می‌تواند به شفافیت هرچه بیشتر ‏بورس کمک کند

چندی پیش معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، بهینه‌کردن ترکیب دارایی‌های صندوق در سهام صنایع بالادستی و تسویه دیون و تعهدات شرکت‌هایی که امکان عرضه در بازار سرمایه را پس از اصلاح ساختار مالی دارند از دیگر سیاست‌های جدید برای بهره‌مندی صندوق بازنشستگی از ظرفیت‌های پولی مالی ایجادشده ناشی از سهام صندوق در بورس عنوان کرد.
صندوق بازنشستگی کشوری یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها درکشور است که چندین شرکت زیرمجموعه دارد. برخی از این شرکت‌ها سال‌ها پیش وارد بازار سرمایه شده‌اند و برخی دیگر هم اخیرا با مدیریت جدید، خودشان را آماده ورود به بورس کرده‌اند؛ اما ورود این شرکت‌ها به بورس، چه مزیت‌هایی دارد؟ اصلا اگر این شرکت‌ها به بورس قدم بگذارند، چقدر می‌توانند به بازنشستگان کشوری سود برسانند؟ یعنی از این‌همه تکاپو چه چیزی عاید بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری خواهد شد؟
عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، عموما اتفاقی مثبت قلمداد می‌شود.

وقتی شرکتی وارد بورس می‌شود، باید مطابق با استانداردهای سازمان بورس رفتار کند. این استانداردها خودشان زمینه را برای جلوگیری از فساد و افزایش شفافیت در عین سوددهی، فراهم می‌کنند

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق می‌گوید: «وقتی عده‌ای سهامدار شرکت‌های مربوط به صندوق می‌شوند، به شفافیت کمک می‌کنند.» این حرف به این معناست که حضور سهامداران باعث می‌شود هیأت‌مدیره گزارش‌های شفافی از عملکرد شرکت خود ارایه دهد و حسابرسی‌ها به صورت منظم و شفاف صورت می‌گیرد. به این ترتیب، اعضای صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند سهام شرکت‌های تابعه صندوق را که به بورس وارد شده‌اند، خریداری و به صورت منظم و حتی لحظه‌ای، عملکرد این شرکت‌ها را رصد کنند. این یعنی شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای در معرض دید بازنشستگان قرار خواهند داشت. اما این همه ماجرا نیست.
وقتی شرکتی وارد بورس می‌شود، باید مطابق با استانداردهای سازمان بورس رفتار کند. این استانداردها خودشان زمینه را برای جلوگیری از فساد و افزایش شفافیت در عین سوددهی، فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، شرکت‌ها برای اینکه بتوانند به سهامداران خود پاسخگو باشند و ارزش سهام‌شان را در بازار سرمایه حفظ کنند، همواره باید تلاش کنند بازدهی بیشتری داشته باشند و این یعنی باید فرآیند تولیدات خود را اصلاح کنند یا بهبود ببخشند. چندی قبل نشستی با حضور محمد شریعتمداری، وزیر کار تحت عنوان «کارگروه تحلیل بازار سرمایه و تدوین استراتژی سرمایه‌گذاری» برگزار شد. در این نشست شریعتمداری بر لزوم حضور شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در بورس تأکید کرد و گفت که شرکت‌ها با برنامه‌ریزی عملیاتی به نوعی وارد بازار بورس شوند که دچار زیان‌های بزرگی نشوند. به گفته مسئولان صندوق بازنشستگی، درچند ماه گذشته از میان ۱۸ شرکت معرفی‌شده برای بورس، ۱۵ شرکت مجوز لازم را کسب کرده‌اند. به گفته تحلیلگران، حضور این شرکت‌ها در بازار بورس به شفافیت مالی هرچه بیشتر آنها کمک می‌کند و باعث می‌شود در بلندمدت به سوددهی نیز برسند.
معاون صندوق بازنشستگی کشوری در این‌باره می‌گوید: «در راستای ایجاد ذخیره ارزش در سرمایه‌گذاری‌ها و حفظ ارزش دارایی بازنشستگان در بلندمدت، صندوق بازنشستگی کشوری در چهارماهه اخیر برنامه عملیاتی را برای ساماندهی شرکت‌های تابعه در قالب سیاست‌های جدید به اجرا درآورده است.» او تأکید کرد: «این سیاست به معنی فروش شرکت‌ها و سرمایه‌های صندوق نیست بلکه به منزله شفاف‌کردن بنگاه‌های اقتصادی و موظف‌شدن آنها به سودآوری و بازدهی است.»

تنها بازاری که بیشترین شفافیت را فعلا در ایران دارد، همین بورس است. شفافیت درجه‌بندی دارد و هیچ بازار دیگری این حجم از نظارت و دخالت افکار عمومی و رسانه‌ها را در ایران ندارد.

بازار بورس همواره باعث شفافیت، افزایش بهره‌وری و کارایی شرکت‌ها می‌شود. وقتی شرکت‌هایی مانند آستان، صندوق بازنشستگی و… که هیچ نظارت عمومی و مردمی بر آنها وجود ندارد و هر‌چند وقت یک‌بار یک مدیر جدید برای آنها منصوب می‌شوند، وارد بورس می‌شوند، در معرض و قضاوت میلیون‌ها سهامدار، تحلیلگر و رسانه قرار می‌گیرند و عملکرد آنها به صورت مداوم بررسی می‌شوند. این شرکت‌ها تاکنون فقط مجبور بودند به مدیران بالاسری خود جوابگو باشند، اما اگر وارد بورس شوند، به صورت مداوم باید حسابرسی شوند.
تنها بازاری که بیشترین شفافیت را فعلا در ایران دارد، همین بورس است. شفافیت درجه‌بندی دارد و هیچ بازار دیگری این حجم از نظارت و دخالت افکار عمومی و رسانه‌ها را در ایران ندارد. اما این بازار نسبت به استاندارد‌های جهانی فاصله زیادی دارد. هرچقدر اطلاعات دقیق‌تر و مستدل‌تری از شرکت‌ها اعلام شود طبیعتا این موضوع می‌تواند به شفافیت هرچه بیشتر بورس کمک کند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.