از سال ٩٠ تا ‌امروز حتی یک اتوبوس هم خریداری نشد

اعضای شورای شهر تهران از مشکلات حمل‌ونقل عمومی می‌گویند

افزایش قیمت بنزین بار دیگر مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی را برجسته کرده است. به‌طوری ‏که در ١٠ روز گذشته و با افزایش قیمت بنزین، بارها از مشکلات و کمبود اتوبوس‌، مترو و حتی ‏فرسودگی تاکسی‌ها صحبت شده است. در جلسه روز گذشته شورای شهر هم بار دیگر بحث کمبود ‏اتوبوس‌ در تهران مطرح شد و محسن‌هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «در کشور ۱۰ ‏کارخانه تولید اتوبوس داریم، اما در سالی که باید تولید ملی رونق بگیرد به استفاده از توان آنها توجه ‏نکرده‌ایم.»‏
به گفته او حمل‌ونقل عمومی جزو اولویت‌های یک شهرداری تهران است و تاکنون پیگیری‌های ‏زیادی انجام گرفته و خوشبختانه دو مصوبه در‌سال ٩٧و ٩٦ از دولت گرفتیم که در شورای ‏اقتصاد تصویب شده است.«بر اساس مصوبه‌ای که در‌سال ٩٦ از دولت گرفتیم ‌هزار واگن قطار مترو ‏باید برای پایتخت خریداری شود که البته به دلیل مشکلات تحریمی و فاینانسی این موضوع صورت ‏نگرفته است و براساس مصوبه‌سال ٩٧ هم شورای اقتصاد باید برای تأمین ١٩‌هزار اتوبوس برای ‏ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها اقدام شود که پنج‌هزار مورد آن مربوط به تهران است و ‏در شهرداری به شدت پیگیر آن است.‎‏»‌ هاشمی با بیان اینکه بیش از ٢٠‌هزار‌میلیارد تومان از دولت ‏برای توسعه حمل‌ونقل عمومی درخواست کرده‌ایم، گفت: «متاسفانه به دلیل ناهماهنگی‌ها در وزارت ‏صمت، ‌کشور، راه، بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه و صندوق ذخیره ارزی، برنامه‌ها اجرایی ‏نشده است و این موضوع را از معاون اول رئیس‌جمهوری آقای جهانگیری خواسته‌ایم‎.» ‏

او درحالی از بحث کمبود اتوبوس و واگن‌های مترو صحبت کرد که افزایش نرخ بنزین را عامل کم ‏شدن ترافیک دانسته است:   «این موضوع، ورود خودروهای اقماری و اطراف تهران را به پایتخت ‏کاهش داده و ترافیک صبح کمتر شده، البته از ساعت ٩صبح به بعد هم کاهش ترافیک برای همه ‏محسوس است.» محمود میرلوحی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم دیروز از مسأله کمبود ‏اتوبوس‌ها گفت: «ما امروز در سطح شهر تهران و در کل کشور مشکل اتوبوس داریم و کمبودهایی در ‏این حوزه داریم آن وقت عده‌ای به نام مردم و با نفوذ در صف مردم می‌آیند و اتوبوس‌ها را به آتش ‏می‌کشند.» ‏در کنار اعضای شورا، محسن مسلم‌خانی، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور هم دراین‌باره ‏اظهارنظر کرد و به فارس گفت که در هشت‌سال گذشته حتی یک اتوبوس جدید خریداری نشده ‏است: «از‌سال ٩٠ تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس هم خریداری نشده است. آن موقع که دولت ‏اتوبوس را می‌خرید، قیمت آن ١٤٠‌میلیون تومان بود، ولی الان به یک‌میلیارد و ٧٠٠ تا ٨٠٠‌میلیون ‏تومان رسیده است در گذشته شهرداری‌ها‌ قادر بودند سهم خود را پرداخت کنند، ولی الان با ‏توجه به کاهش درآمدها، شهرداری‌ها نمی‌توانند سهم خود را از خرید اتوبوس بپردازند و برای خرید ‏اتوبوس باید ١٥ برابر قیمت‌سال ٨٩ پول پرداخت کرد.»‏به گفته او وضع مطلوب برای اتوبوس موجود ٣٥‌هزار دستگاه است ولی درحال حاضر ٢٠‌هزار ‏و ٥٠٠ دستگاه اتوبوس در سراسر کشور خدمات ارایه می‌دهند که تعدادی از این اتوبوس‌ها نیز فعال و ‏سالم نیست و حدود ١٥‌هزار دستگاه اتوبوس نیز نیاز به بازسازی دارد؛ چراکه میانگین عمر استفاده از ‏اتوبوس‌ها هم بالاست. از طرف دیگر، علیرضا قنادان، مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران هم ‏درباره افزایش تعداد مسافران تاکسی‌ها گفته که مسافران تاکسی در پایتخت بیشتر شده است: «ترافیک ‏تهران کم شده و افزایش سرعت حرکت تاکسی‌ها در معابر عاملی است که رانندگان تاکسی بتوانند ‏ساعت‌های بیشتری سرویس‌دهی داشته باشند و بین ١٠ تا ٤٠‌درصد سرعت حرکت تاکسی‌ها در معابر و ‏خیابان‌ها بیشتر شده است که این مسأله به نفع رانندگان تاکسی است، چراکه سرویس‌دهی آنها را بیشتر ‏می‌کند.»‏

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.