دسته‌ها
تیتر یک جامعه

از سال ٩٠ تا ‌امروز حتی یک اتوبوس هم خریداری نشد

افزایش قیمت بنزین بار دیگر مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی را برجسته کرده است. به‌طوری ‏که در ١٠ روز گذشته و با افزایش قیمت بنزین، بارها از مشکلات و کمبود اتوبوس‌، مترو و حتی ‏فرسودگی تاکسی‌ها صحبت شده است. در جلسه روز گذشته شورای شهر هم بار دیگر بحث کمبود ‏اتوبوس‌ در تهران مطرح شد و محسن‌هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «در کشور ۱۰ ‏کارخانه تولید اتوبوس داریم، اما در سالی که باید تولید ملی رونق بگیرد به استفاده از توان آنها توجه ‏نکرده‌ایم.»‏
به گفته او حمل‌ونقل عمومی جزو اولویت‌های یک شهرداری تهران است و تاکنون پیگیری‌های ‏زیادی انجام گرفته و خوشبختانه دو مصوبه در‌سال ٩٧و ٩٦ از دولت گرفتیم که در شورای ‏اقتصاد تصویب شده است.«بر اساس مصوبه‌ای که در‌سال ٩٦ از دولت گرفتیم ‌هزار واگن قطار مترو ‏باید برای پایتخت خریداری شود که البته به دلیل مشکلات تحریمی و فاینانسی این موضوع صورت ‏نگرفته است و براساس مصوبه‌سال ٩٧ هم شورای اقتصاد باید برای تأمین ١٩‌هزار اتوبوس برای ‏ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها اقدام شود که پنج‌هزار مورد آن مربوط به تهران است و ‏در شهرداری به شدت پیگیر آن است.‎‏»‌ هاشمی با بیان اینکه بیش از ٢٠‌هزار‌میلیارد تومان از دولت ‏برای توسعه حمل‌ونقل عمومی درخواست کرده‌ایم، گفت: «متاسفانه به دلیل ناهماهنگی‌ها در وزارت ‏صمت، ‌کشور، راه، بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه و صندوق ذخیره ارزی، برنامه‌ها اجرایی ‏نشده است و این موضوع را از معاون اول رئیس‌جمهوری آقای جهانگیری خواسته‌ایم‎.» ‏

او درحالی از بحث کمبود اتوبوس و واگن‌های مترو صحبت کرد که افزایش نرخ بنزین را عامل کم ‏شدن ترافیک دانسته است:   «این موضوع، ورود خودروهای اقماری و اطراف تهران را به پایتخت ‏کاهش داده و ترافیک صبح کمتر شده، البته از ساعت ٩صبح به بعد هم کاهش ترافیک برای همه ‏محسوس است.» محمود میرلوحی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم دیروز از مسأله کمبود ‏اتوبوس‌ها گفت: «ما امروز در سطح شهر تهران و در کل کشور مشکل اتوبوس داریم و کمبودهایی در ‏این حوزه داریم آن وقت عده‌ای به نام مردم و با نفوذ در صف مردم می‌آیند و اتوبوس‌ها را به آتش ‏می‌کشند.» ‏در کنار اعضای شورا، محسن مسلم‌خانی، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور هم دراین‌باره ‏اظهارنظر کرد و به فارس گفت که در هشت‌سال گذشته حتی یک اتوبوس جدید خریداری نشده ‏است: «از‌سال ٩٠ تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس هم خریداری نشده است. آن موقع که دولت ‏اتوبوس را می‌خرید، قیمت آن ١٤٠‌میلیون تومان بود، ولی الان به یک‌میلیارد و ٧٠٠ تا ٨٠٠‌میلیون ‏تومان رسیده است در گذشته شهرداری‌ها‌ قادر بودند سهم خود را پرداخت کنند، ولی الان با ‏توجه به کاهش درآمدها، شهرداری‌ها نمی‌توانند سهم خود را از خرید اتوبوس بپردازند و برای خرید ‏اتوبوس باید ١٥ برابر قیمت‌سال ٨٩ پول پرداخت کرد.»‏به گفته او وضع مطلوب برای اتوبوس موجود ٣٥‌هزار دستگاه است ولی درحال حاضر ٢٠‌هزار ‏و ٥٠٠ دستگاه اتوبوس در سراسر کشور خدمات ارایه می‌دهند که تعدادی از این اتوبوس‌ها نیز فعال و ‏سالم نیست و حدود ١٥‌هزار دستگاه اتوبوس نیز نیاز به بازسازی دارد؛ چراکه میانگین عمر استفاده از ‏اتوبوس‌ها هم بالاست. از طرف دیگر، علیرضا قنادان، مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران هم ‏درباره افزایش تعداد مسافران تاکسی‌ها گفته که مسافران تاکسی در پایتخت بیشتر شده است: «ترافیک ‏تهران کم شده و افزایش سرعت حرکت تاکسی‌ها در معابر عاملی است که رانندگان تاکسی بتوانند ‏ساعت‌های بیشتری سرویس‌دهی داشته باشند و بین ١٠ تا ٤٠‌درصد سرعت حرکت تاکسی‌ها در معابر و ‏خیابان‌ها بیشتر شده است که این مسأله به نفع رانندگان تاکسی است، چراکه سرویس‌دهی آنها را بیشتر ‏می‌کند.»‏

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *