مشکلات تازه تلویزیون با برنامه‌سازی

در روزهای گذشته منتقدان و برنامه‌سازان انتقادات تندی درباره رسانه ملی مطرح کرده‌اند

تلویزیون این روزها دوباره با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده است؛ از انتقاد به سری جدید سریال لیسانسه‌ها گرفته تا افشاگری‌های تازه از کارگردان سریال پرستاران و رد کردن فیلمنامه سریال تازه نرگس آبیار. رسانه ملی البته تا به حال حاشیه و حرف و حدیث‌ از نحوه پوشش خبری و سانسور کم نداشته است. یکی از نمونه‌های آن هم چالش «من و سانسورچی» بود که امیرمهدی ژوله ‌سال گذشته درباره ممیزی‌های عجیب و غریب پوشش بازیگران زن و برخی مضامین دیگر به راه انداخت و بعد هم بهاره‌ رهنما، مهراب قاسم‌خانی و میترا حجار از خاطرات‌شان در این زمینه‌ گفتند؛ خاطراتی که تا هفته‌ها در رسانه‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد حالا هم در این یکی، دو روز دوباره بحث‌ درباره برنامه‌های تلویزیون بالا گرفته است.

انتقادهای دامنه‌دار از سریال فوق لیسانسه‌ها
انتقاد از فصل جدید سریال لیسانسه‌ها را جبار‌ آذین، منتقد تلویزیون در صفحه اینستاگرامش مطرح کرد: « شبکه سه سیما، برخلاف برخی تولیدات پرمخاطب خود، در دوران فقدان و قحطی برنامه‌ها و سریال‌های طنز و کمدی و فرهنگساز در تلویزیون، با تولید  پیاپی سریال‌های متوسط لیسانسه‌ها و فوق آن، که حاوی نگاهی سطحی و نمایش دمِ دستی تکه و پاره‌هایی از زندگی سه جوان با حرکات، رفتار و گفتار لوده و رویدادهای پیش پا افتاده و ماجراهای کشدار و بدون منطق است، گرچه خمودی و بی‌فعالیتی خواسته و ناخواسته طنازان تلویزیونی را در هم شکسته، ولی واقعیت اینکه با این نوع کارها، صرفا سرِ مخاطبان خود را گرم کرده و توانایی‌های خوب بازیگران و کارگردان آن را هدر داده است.» او در ادامه تولیدات بی‌کیفیت تلویزیون را دلیل ریزش مخاطبان رسانه ملی دانست که به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای سرازیر شده‌اند. دیروز هم فرزین پورمحبی، طنزپرداز در یادداشتی به نقد این سریال پرداخت و با توضیح درباره اصطلاحات مربوط به طنز و هجو نوشت: «این سریال گاه در نشان‌دادن برخی موضوعات آن‌قدر به هجویه کشانده می‌شود که مخاطب جدی خود را به اشتباه می‌اندازد و او را به‌خاطر اینکه فکر می‌کند با اثری لوس و بی‌معنی مواجه است، فراری می‌دهد. در مورد داستان فیلم هم باید گفت هر چند ممکن است این‌گونه سبک‌ها نیاز به داستان‌هایی همچون سایر ژانرهای نمایشی نداشته باشد، اما استحکام و تداوم منطقی رویدادها می‌توانست مخاطب را بیشتر جذب خود کند، حتی می‌شد برای داستان طبق تعریفی که بر نقیضه ذکر شد از داستان‌های جدی که غالب مخاطبان با آن آشنایی دارند، استفاده کرد تا هم از ساختار داستان‌پردازی آنها بهره جست و هم در عین مواجه بودن با یک نظیره انسانی شاهد یک نقیضه داستانی هم بود.» فرزین پورمحبی درنهایت نوشته خود را این‌طور به پایان رساند: «ضمن احترام به عوامل از کارگردان محترم این سریال نو می‌خواهم از ادامه این سریال جدا خودداری کند ـ هر چند که به‌شخصه معتقدم ‌ای کاش این سری هم ساخته نمی‌شد ـ  تا لیسانسه‌ها و خلق لحظات ناب آن در اثر تکرار بیش از حد هجویاتش مستهلک نشود و آن سریال و شوخی‌های منحصربه‌فردش به‌عنوان یکی از آثار خوش‌ساخت نظیره‌گویی باقی بماند.»
درگیری‌ با کارگردان سریال پرستاران
علیرضا افخمی، کارگردان سریال‌های تلویزیونی ازجمله تب سرد، او یک فرشته بود و پرستاران دیروز   درباره مسائل مالی و ممیزی‌های سریال پرستاران مطرح کرد. او که مدتی است همکاری با رسانه ملی را متوقف کرده، در این‌باره گفته است امکان کار کردن با رسانه ملی برایش فراهم نیست: «در نیمه راه فیلمبرداری از ما خواستند پخش را شروع کنیم، همین مسأله نیز به‌شدت روی کار ما تأثیر منفی گذاشت و درنهایت باعث شد از ادامه کار در این سریال کناره‌گیری کنم.» افخمی درباره بودجه اختصاص نیافته به سریال هم گلایه‌هایی دارد: «بیشتر بودجه ساخت را از وزارت بهداشت گرفته بودند، اما از دادن آن به عوامل خودداری کردند. بنابراین من حتی خسارت مالی هم دیدم، زیرا وقتی رسانه ملی حاضر به تسویه‌حساب با ما نشد، چاره‌ای نداشتم جز اینکه با پول شخصی خود با عوامل تسویه‌حساب کنم، چون آنها بی‌تقصیر بودند.» علاوه بر این، اختلاف با نیروی انتظامی و ممیزی‌های سریال بدون هماهنگی با کارگردان ماجرای دیگری بود که افخمی آن را دلیل ضربه خوردن کار خود می‌داند: «برایم هضم این امر بسیار دشوار بود که اگر من برای تلویزیون کار کرده‌ام، چرا نهادی دیگر باید به‌صورت مستقل سریال مرا ممیزی کند.» او در نهایت معتقد است با وجود چنین رفتارهایی در سیما نمی‌توان انتظار اتفاق خوبی از سیما داشت، برای همین هم حاضر نیست در شرایط فعلی با آنها کار کند.
سریال خط‌خورده نرگس آبیار
چالش دیگر تلویزیون با تهیه‌کننده و نویسنده سریال «دختر شینا» است که این روزها در شورای تصویب فیلمنامه این نهاد رسانه‌ای رد شده است. نرگس آبیار البته فیلمنامه این سریال را با اقتباس از کتاب خاطراتی با همین نام یعنی «دختر شینا»  برای تلویزیون نوشته است؛ سریالی که از ابتدا قرار بود به ١٣ قسمت برسد اما درنهایت در ٣٠ قسمت نوشته شد. با وجود اینکه چند سالی از ارایه فیلمنامه «دختر شینا» به تلویزیون می‌گذرد، ظاهرا مسئولان نظارت و ارزیابی طرح‌ها، فیلمنامه را که براساس خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی نوشته شده تلخ دانسته و خواستار تغییر فیلمنامه شده‌اند. محمد خزاعی هم که قرار بود تهیه‌کنندگی سریال را برعهده بگیرد به مهر گفته است: «تلویزیون معتقد است فیلمنامه نباید براساس خود رمان نوشته شود، چون رمان تلخ است و فیلمنامه این سریال باید براساس ذائقه مخاطب تلویزیون تغییراتی داشته باشد. خانم آبیار هم بیان کرده که قرار نیست تغییراتی در فیلمنامه ارایه بدهد و تنها با همین شرایط و فیلمنامه فعلی حاضر است سریال را به تولید برساند. طبیعتا بعد از این نظر، با سیما‌فیلم به این نتیجه رسیدیم که این فیلمنامه امکان ساخت ندارد و ساخت سریال با این فیلمنامه منتفی است.»
به هر حال تلویزیون در تمام این سال‌ها، هیچ وقت خالی از حاشیه نبوده است. نگاهی به ساخت برنامه‌ها و مسابقات کپی شده از برنامه‌های محبوب خارجی مثل کودک‌شو، برنده باش، عصر جدید، دور همی و اخیرا هم برنامه اعجوبه‌ها نشان‌دهنده همین مطلب است؛ موضوعی که بارها کارشناسان مختلف تلویزیونی آن را بیان کرده‌اند. اگر همه اینها را هم کنار بگذاریم، به ماجرای ورود اسپانسر و ستاره‌‌مربع‌ها به برنامه‌های تلویزیونی خواهیم رسید که حتی از سوی رهبر معظم انقلاب هم تقبیح و سرانجام طبق دستور رئیس صداوسیما برای مدتی متوقف شد. انتقادهای جدید هم طی دو هفته گذشته و همزمان با اتفاقات بعد از گرانی بنزین رسانه ملی را به‌واسطه نحوه پوشش خبری حوادث نشانه گرفت و حتی محمود صادقی، نماینده مجلس هم درباره آن تذکراتی در صفحه توییتر خود مطرح کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.