دسته‌ها
Uncategorized

اورژانس خصوصی در اضطرار

بامداد بیست‌وچهارم آبان، جزییات اصلاح قیمت بنزین و ‏سهمیه‌بندی بنزین خودروها، وانت‌ها و … مشخص شد: سواری ٦٠ لیتر، شخصی‌های دوگانه‌سوز ٣٠ لیتر، ‏تاکسی‌های بنزین‌سوز ٤٠٠ لیتر، دوگانه‌سوزها ٢٠٠ لیتر و … . نوبت به آمبولانس‌ها که رسید، عدد سهمیه‌ ‏روی ٥٠٠ لیتر ایستاد. هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ١٥٠٠ تومان و آزاد، ٣‌هزار تومان. اما سوال اینجا بود که ‏سهمیه تعیین‌شده برای آمبولانس‌ها به‌عنوان خودروهایی که بیماران اورژانسی و بدحال را جابه‌جا‌می‌کنند ‏و به گفته اورژانس تهران روزانه بیشتر از ٣‌هزار و ٢٠٠ مأموریت را تنها در پایتخت انجام می‌دهند، کافی ‏است؟ در روزهای نخست اعلام سهمیه‌بندی بنزین، فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های ‏نفتی سهمیه آمبولانس‌های خصوصی و دولتی را ماهانه ٥٠٠ لیتر با قیمت ١٥٠٠ تومان اعلام کرد و گفت ‏این خودروها برای تأمین سوخت مشکلی نخواهند داشت و اگر مشکلی پیدا کردند، می‌توانند از طریق سامانه ‏جامع کارت سوخت پیگیری کنند. چند روز بعد مجتبی سیف، قائم‌مقام اورژانس کشور واقعیت دیگری از ‏این سهمیه‌بندی را برملا کرد. او نهم آذر اعلام کرد سهمیه در نظر گرفته شده برای اورژانس ٥٠٠لیتر ‏به قیمت ٣‌هزار تومان است، همین موضوع محل اعتراض او شد: «این چطور سهمیه‌ای است که لیتری ٣هزار تومان برای ما تمام می‌شود، بنزین ٣‌هزار تومانی که دیگر سهمیه نیست.» هرچند این مسئول در ‏گفت‎وگو با «شهروند» صحبت‌های قبلی خود را اصلاح کرد، اما اصل ماجرا، همان است که بود؛ یعنی ‏آمبولانس‌ها هیچ سهمیه‌ای ندارند: «همان‌طور که می‌دانید خدمات اورژانس به مردم رایگان است و هزینه‌ای ‏بابت آن دریافت‌نمی‌کند، اما با بنزین ٣هزار تومانی ما دچار مشکل می‌شویم. در استان‌های وسیع تردد یک ‏آمبولانس ما برای امدادرسانی هزینه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان را شامل می‌شود‎.‎‏» ‏قائم‌مقام اورژانس کشور توضیح داد: «‌افزایش قیمت بنزین ما را در تأمین سوخت آمبولانس‌ها با مشکل روبه‌رو ‏کرده است. منابع خاصی هم به اورژانس ندادند و ما برای تأمین سوخت‌های آمبولانس مشکل داریم.» ماجرا ‏از همین جا شروع شد؛ همان جایی که سهمیه اعلام‌شده برای آمبولانس‌ها به نرخ آزاد حساب می‌شود.‏

سهمیه و نرخ بنزین آمبولانس‌ها اصلاح می‌شود
با مطرح‌شدن ماجرای سهمیه‌بندی سوخت آمبولانس‌ها شائبه کم‌شدن مأموریت‌های اورژانس ایجاد شد، هر ‏چند مسئولان این سازمان اطمینان‌خاطر دادند سهمیه‌بندی بنزین از تعداد مأموریت‌های اورژانس کم ‏نمی‌کند. با اینکه معتمدی، معاون اورژانس تهران در گفت‌وگوی کوتاهی با «شهروند» تأکید می‌کند ‏اورژانس ١١٥، سهمیه‌ بنزین ندارد و مشکلی هم در این زمینه نیست، چراکه بودجه را دولت باید پرداخت ‏کند، از آن طرف خالدی، سخنگوی اورژانس می‌گوید با این وضعیت، اورژانس سهمیه‌ای ندارد و اگر ‏می‌خواست سهمیه داشته باشد، از این جیب به آن جیب می‌شد، چون بودجه این بخش را دولت پرداخت ‏می‌کند. اما حسن نوری، معاون عملیات اورژانس کشور به «شهروند» می‌گوید تعیین سهمیه ٥٠٠ لیتری ‏آن هم به قیمت آزاد ٣‌هزار تومانی اشتباهی است که رخ داده و مسئولان وعده داده‌اند تا اصلاحش کنند: ‏‏«‌به هر حال این سهمیه و نرخ آن تصمیمی بوده که به ما ابلاغ کردند، اما به ما گفته‌اند که اشتباهی شده و ‏هم سهمیه و هم نرخ آن را اصلاح می‌کنند.» با این حال، او می‌گوید مأموریت‌های اورژانس درحال انجام ‏است و این‌طور نیست که به دلیل قیمت بنزین بخشی از مأموریت‌ها لغو شود. ‏
‏بنزین دو نرخی و اتفاقی تکراری
بنزین دو نرخی در ‌سال ‏‏٨٦ مشکلاتی برای بخش اورژانس ایجاد کرد، تا جایی که با رایزنی‌های وزارت بهداشت و ستاد سهمیه‌بندی ‏بنزین، سهمیه آمبولانس‌های دولتی و خصوصی، دو برابر شد و از ١٥لیتر در روز به ٣٠ لیتر افزایش پیدا ‏کرد. اما حالا به گفته مسئول یکی از مراکز اورژانس ١١٥، همان سالی که برای آمبولانس‌ها، بنزین دو نرخی ‏در نظر گرفته شد و سهمیه‌شان با نرخ دولتی، بالا رفت، سوء‌استفاده‌ها اتفاق افتاد: «آن سال، با ‏افزایش سهمیه بنزین با نرخ دولتی برای اورژانس، رانندگان سوء‌استفاده‌های شخصی می‌کردند و با کارت ‏آمبولانس‌ها، برای ماشین‌های خودشان بنزین می‌زدند. همین هم شد تا حالا در سهمیه‌بندی‌ها، ماشین‌های ‏دولتی را معاف کنند، یعنی تنها یک نرخ داشته باشند و آن هم آزاد سه‌هزار تومانی است.» به گفته او، ‏اتفاقی که می‌تواند بیفتد این است که سهمیه ٥٠٠ لیتری اورژانس به‌هزار لیتر با نرخ سه‌هزار تومانی ‏افزایش پیدا کند تا کارت‌ سوخت هم معتبر بماند، چرا که اگر این اتفاق نیفتد، عملا کارت سوخت این ‏ماشین‌ها به کار نمی‌آید، بعد از مدتی این کارت‌ها مثل قبل جمع می‌شود و رانندگان آمبولانس‌ها از کارت ‏جایگاه‌داران استفاده می‌کنند.‏
بخش دولتی اورژانس ١١٥، براساس تعرفه‌های قبلی به فعالیتش ادامه می‌دهد و بودجه را باید دولت بدهد. ‏از سوی دیگر، آمبولانس‌های این بخش دیزلی است و خیلی از آنها نیازی به بنزین ندارند: «ناوگان ‏آمبولانس‌‌های ١١٥، به سمت دیزلی رفته و از گازوییل استفاده می‌کنند، تعداد قابل توجهی از این ‏آمبولانس‌ها وارد کشور شده است. اما مشکلی که وجود دارد این است که گازوییل سهمیه‌ای است و حدودا ‏‏١١٠ لیتر در ماه است، برخی مراکز اورژانس، با فرمانداری‌ مکاتبه کرده‌ و جایگاه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند ‏تا از همان جا گازوییل بزنند.» مسئول این مرکز که نخواست نامش در گزارش بیاید، می‌گوید مشکل اصلی ‏آمبولانس‌های گازوییلی، کم بودن جایگاه‌هاست: «‌مثلا مرکز اورژانسی که در ورامین برای گازوییل مستقر است، ‏باید به جایگاه معرفی شده که در تهران است برود، این رفت‌وآمد هم باعث اتلاف وقت می‌شود و هم هزینه. ‏زمان زیادی طول می‌کشد تا آمبولانس به تهران برود و بیاید تا گازوییل بزند.» او تأثیر افزایش قیمت بنزین ‏روی ماموریت‌های اورژانس را رد می‌کند: «قطعا در بخش دولتی اورژانس ١١٥ نمی‌توانند چنین کاری کنند، ‏چرا که زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی کار می‌کنند و اصلا نمی‌توانند چنین تخلفی کنند، از آن طرف ‏بخش خصوصی هم این ریسک را نمی‌کند، چون به‌هرحال باید هزینه‌هایش از طریق تعرفه ماموریت‌ها ‏تأمین شود.» به گفته او، بهترین راه‌حل برای این بخش، بنزین تک نرخی به قیمت ١٥٠٠ تومان است تا ‏مشکلی برای هیچ بخشی ایجاد نشود.‏
به‌طور متوسط، یک آمبولانس در تهران، به روزی ٥٠ لیتر بنزین نیاز دارد، اگر آمبولانس دولتی ‏باشد، مانند تمام خودروهای بخش دولتی، پولش را هم دولت می‌دهد و اگر خصوصی باشد، بخش خصوصی ‏افزایش سه برابری قیمت بنزین را باید خودش پرداخت کند. یکی از مسئولان مراکز خصوصی به «شهروند» ‏می‌گوید که اگر قبلا سه‌میلیون تومان برای یک ماه سوخت در نظر گرفته می‌شد، الان باید ٩‌میلیون تومان ‏برای این بخش اختصاص داده شود. ‏
‏مشکل اورژانس خصوصی‏
مشکل اصلی اما سهمیه‌بندی و قیمت بنزین در اورژانس دولتی نیست. افزایش قیمت، گریبان بخش خصوصی ‏اورژانس را گرفته است. دولت برای بخش خصوصی اورژانس، سهمیه ٥٠٠ لیتری با قیمت ١٥٠٠ تومان در ‏نظر گرفته و بیشتر از ٥٠٠ لیتر با نرخ آزاد حساب می‌شود. خبرهایی از اورژانس خصوصی به گوش‌ می‌رسد ‏که نشان می‌دهد سهمیه ٥٠٠ لیتری این آمبولانس‌ها در همان ١٥، ١٠ روز اول تمام شده و آنها برای دو ‏هفته بعد از آن، باید بنزین سه‌هزار تومانی بزنند. مجتبی لهراسبی، رئیس اداره آمبولانس‌ خصوصی کشور است؛ ‏بخشی که زیر نظر اورژانس ١١٥ و با تعرفه‌های خصوصی فعالیت می‌کند. او از جزئیات مشکلات ‏آمبولانس‌های خصوصی باخبر است و به «شهروند» می‌گوید که در بیشتر مراکز اورژانس خصوصی، سهمیه ‏‏٥٠٠لیتری به قیمت ١٥٠٠ تومان تمام شده است: «مصرف بنزین آمبولانس‌ها، بستگی به تعداد ‏ماموریت‌های آنها و درون و برون شهری بودنش دارد. نمی‌توان دقیق گفت که روزانه چقدر بنزین مصرف ‏می‌کنند، ممکن است ماموریتی پیش بیاید و آمبولانس مثلا به بندرعباس برود، در این صورت سهمیه دو ‏روزه تمام می‌شود.» با افزایش قیمت بنزین، این مسئول در اورژانس نگران بالا بردن تعرفه ماموریت‌ها به ‏صورت سلیقه‌ای، به بهانه بالا رفتن قیمت بنزین از سوی برخی مراکز است: «‌تعرفه‌های تعیین شده بخش ‏خصوصی، در‌سال ٩٨ تعیین شده و امکان بالا بردن آن نیست، درحالی‌که این بودجه، بدون در نظر گرفتن ‏بالا رفتن نرخ بنزین، تعیین شده است. به ما گفته بودند تا‌سال ٩٩ بنزین گران نمی‌شود.»‏
‏«اورژانس بخش دولتی به دلیل جلوگیری از سوء استفاده، تک‌نرخی شد، اما آنها پولی نمی‌دهند و فشاری ‏وارد نمی‌شود، دولت باید بودجه را تأمین کند، اما بخش خصوصی این طور نیست.» لهراسبی می‌گوید قرار ‏است قبض ماموریت‌ مراکز اورژانس جمع و مشخص شود که سهمیه بنزین آنها طی چند روز تمام شده. ‏همه اینها مستند می‌شود تا به واحد مربوطه که همان ستاد سوخت است اعلام شود. با این مدارک شاید ‏تجدید نظری در زمینه سهمیه‌بندی بنزین این بخش در نظر گرفته شود: «هنوز مشخص نیست افزایش ‏سه برابری نرخ بنزین، چند‌میلیون تومان به اورژانس بخش خصوصی هزینه اضافی وارد کرده است، چرا که ‏این سهمیه‌بندی‌ها به تازگی اعمال شده و باید چند ماه بگذرد تا بتوانیم برآورد اضافه هزینه کنیم.» حالا ‏مراکز اورژانس خصوصی، نگران وضعیت‌شان هستند، این را می‌شود از تماس هر روز‌ه‌شان با مسئولان بالادستی ‏متوجه شد: «به ما می‌گویند چه شد، اما دست ما که نیست،  باید مدارک جمع شود و ما به مرکز ساماندهی ‏سوخت، نامه بزنیم.»‏
‏نگرانی از تعطیلی تعدادی از مراکز اورژانس خصوصی‏
لهراسبی نگران لغو ماموریت‌های بخش خصوصی اورژانس نیست، نگران تعطیلی بعضی از این مراکز است: ‏‏«بعضی از  مراکز اعلام کرده‌اند که این شرایط برایشان نمی‌صرفد و مرکزشان را جمع می‌کنند.» ‏آمبولانس‌های بخش خصوصی، گازوییلی نیستند و حالا هیچ راهی برای استفاده از سوخت ارزان‌تر ‏ندارند:  «آمبولانس‌های اورژانس ١١٥ که دولتی است، قیمت بسیار بالایی دارند، گفته می‌شود هر کدام‌شان ‏نزدیک به یک‌میلیارد تومان خریداری شده‌اند و حالا اورژانس دولتی، مجهز به ٥٥٠٠آمبولانس با همین ‏کیفیت است. هرچند که با تحریم‌های اعمال شده امکان خریداری آنها هم سخت شده است.» اورژانس بخش ‏خصوصی، نزدیک به ٨٠‌درصد مأموریت‌ها را به عهده دارد. گفته می‌شود که آمبولانس‌های خصوصی، وظیفه ‏جابه‌جایی بیماران از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر یا انتقال شهر به شهر بیماران را دارند، درحالی‌که ‏اورژانس دولتی، فوریت‌های پزشکی و پیش بیمارستانی را به عهده دارد. وظایف بخش خصوصی اورژانس، بر ‏اساس قراردادی که میان این دو بخش منعقد شده، تعیین شده است.‏
لهراسبی می‌گوید آمبولانس‌های خصوصی در بخش فوریت‌های پزشکی ورود پیدا نمی‌کنند، مگر اینکه ‏‏١١٥، درخواست کمک کند، مانند زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد و نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد: ‏‏«اورژانس خصوصی، ٥٠٠ آمبولانس دارد که این تعداد شامل تمام خودروهایی است که برای بخش ‏خصوصی کار می‌کنند یعنی هم ١١٥ خصوصی و هم مراکزی خارج از ١١٥.»‏

از زهرا جعفرزاده

روزنامه‌نگار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *