اینترنت ملی، مقصر قطعی فراگیر نبود

جنجالی شدن حرف‌های وزیر و یک تکذیب؛ اینجا بخوانید

دیروز یکی از کاربران توییتر با انتشار ویدیویی از وزیر ارتباطات خبر از اعتراف وزیر به قطعی اینترنت ایران برای آزمایش اینترنت ملی داد. وزیر ارتباطات در این ویدیو می‌گوید: «می‌گویند شبکه باید مستقل باشد. شبکه ما تعداد زیادی مانور برگزار کرد. شبکه را قطع کردید و دیدید شبکه کار می‌کند. پس قطعا اینترنت اختلالی بر روی شبکه ما به وجود نیاورده است، پس شبکه ما مستقل است.»

این ویدیو به سرعت دست‌به‌دست شد و خیلی‌ها آن را دیدند و درنهایت چنان همه‌گیر شد که نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به آن واکنش نشان داد و این ویدیو را تقطیع‌شده خواند. او در توییترش نوشت: «هیچ‌گاه اینترنت مردم برای تست شبکه ملی قطع نشده و نخواهد شد. برخی مراجع در ارزیابی تاب‌آوری شبکه ملی در برابر تحریم‌ها، بعضا اینترنت بانک‌ها یا شبکه انرژی را قطع و تداوم خدمت را بررسی کردند.»

سجاد بنایی قبلا هم درباره قطعی اینترنت نظر داده و گفته بود: «اتفاقی که افتاده بود و ممکن است تکرار شود این است که برخی لینک‌های ارتباطی ما با تامین‌کننده‌های اینترنت در خارج از کشور قطع شد. برای این‌که این اتفاق نیفتد، البته تمهیداتی اندیشیده شده و از ۶، ۷‌سال پیش سعی کردیم نقاط اتصال کشور به اینترنت را توسعه دهیم. درحال حاضر تقریبا در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. به همین دلیل امکان قطع اینترنت کشور به ‌یک‌‌باره تقریبا وجود ندارد، چون اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم، می‌توانیم آن را از ورودی‌های دیگر جبران کنیم. یکی از کارهایی که ما سعی داریم انجام دهیم، بالانس‌کردن توزیع ورودی‌هاست تا شاهد قطعی‌های مختصر هم نباشیم. اما آن اتفاقی که افتاد این بود که اینترنت دو تامین‌کننده‌ خارجی، به دلیل قطعی فیبر ایجادشده در اروپا قطع شد. با این‌که تلاش کردیم توزیع مناسبی داشته باشیم، اما این دو مسیر در یک نقطه اروپایی روی ‌هم افتادند و وقتی قطعی اتفاق افتاد، انگار ورودی دو مرز ما به‌طور کامل قطع شد. این اتفاق خیلی نادر و البته خارج از اراده ما و تامین‌کننده بود. شرکت تامین‌کننده‌ ظرفیت هم که یک شرکت اروپایی بود (و مستقیم با ما قرارداد ندارد) درنهایت ناچار به عذرخواهی و جبران خسارت شد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.