دسته‌ها
ورزش

پشت پرده یک اشتباه کودکانه!

بیانیه پرسپولیس و افشای یک اتفاق عجیب

از چند روز قبل که مشخص شد پرسپولیس و پارس‌جنوبی جم باید افتتاحیه لیگ نوزدهم را در ورزشگاه آزادی برگزار کنند‌، با توجه به رأی کمیته انضباطی که از قبل به صورت رسمی اعلام شده بود، شایعاتی مطرح شد مبنی بر این‌که به احتمال بسیار زیاد رأی محرومیت تماشاگران پرسپولیس بخشیده می‌شود و تماشاگران این تیم می‌توانند اولین بازی را با حضور در ورزشگاه تماشا کنند. حتی شایعه شد که به مدیران فدراسیون هم برای تغییر حکم کمیته انضباطی سفارش‌هایی صورت گرفته است. درچنین شرایطی سایت باشگاه پرسپولیس روز گذشته در اطلاعیه رسمی اعلام کرد که بازی اول آنها مقابل پارس‌جنوبی به هیچ‌عنوان بدون حضور تماشاگر نیست. در اطلاعیه باشگاه پرسپولیس آمده بود: «باشگاه فرهنگی- ورزشی پرسپولیس در پی انتشار اخباری مبنی بر برگزاری بازی اول سرخپوشان بدون حضور تماشاگران، به اطلاع می‌رساند محرومیتی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از آن صحبت می‌شود، حکم تعلیقی است و منعی برای حضور تماشاگران در اولین دیدار خانگی، فصل جدید ایجاد نمی‌کند.»

چرا خبر محرومیت دستکاری شد؟

دقایقی بعد از این اتفاق اما به یکباره یک خبر جنجالی در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که رأی کمیته انضباطی درباره حواشی بازی پرسپولیس و سپاهان که در سایت فدراسیون منتشر شده، تغییر کرده و دستکاری شده است. در رأی اولیه که سایت فدراسیون منتشر کرد و متن دقیق آن در تمام خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده بود، به صراحت نوشته بودند پرسپولیس و سپاهان یک جلسه از برگزاری بازی خانگی با حضور تماشاگر محروم هستند. این خبری بود که تمام جامعه فوتبال هم از آن اطلاع داشتند، منتهی دیروز وقتی رسانه‌ها به آرشیو این خبر در سایت فدراسیون مراجعه کردند، متوجه شدند که متن آن تغییر کرده و در کنار محرومیت یک جلسه‌ای داخل پرانتز نوشته شده است: «این محرومیت به صورت تعلیقی به مدت 6ماه است». نکته قابل توجه اینجاست که در خبر اولیه که در خبرگزاری‌ها منتشر شد و آرشیو آن هم موجود است،‌ با متن خبر نهایی سایت فدراسیون تفاوتی آشکار دارد. افشاگری و انتقاد شدید رسانه‌ای به این اتفاق باعث شد که فدراسیون دقایقی بعد ازجمله جنجالی محرومیت تعلیقی را از متن خبر پاک کند، منتهی دقایقی بعد دوباره این متن داخل خبر قرار گرفت. مدیران روابط عمومی فدراسیون البته این‌طور قضیه را توجیه کرده‌اند که در رأی کمیته انضباطی محرومیت 6ماه تعلیقی ذکر شده و در انتشار خبر در سایت اشتباه صورت گرفته بود و یک روز بعد از انتشار خبر، این موضوع اصلاح شده بود، ولی همین‌جا حتی اگر فرض بگیریم رأی دستکاری نشده، این انتقاد به روابط عمومی فدراسیون وارد است که چرا اصلاحیه را به صورت رسمی در سایت فدراسیون منتشر نکرد که همه متوجه شوند رأی تعلیقی بوده است؟

ادامه دستپاچگی فدراسیون

سایت فدراسیون فوتبال برای کنترل بحران و جنجال به وجود آمده خیلی زود تصویر متن حکم کمیته انضباطی را منتشر کرد که نشان می‌داد رأی صادره یک جلسه محرومیت،‌ تعلیقی بوده است. گاف بزرگ بعدی هم در این اصلاحیه این بود که در رأی منتشر شده اولیه، جریمه نقدی سپاهان 800‌میلیون ریال بود ولی حکم منتشرشده نشان می‌دهد که سپاهان یک‌میلیارد ریال جریمه شده است، ضمن این‌که در ین اصلاحیه به این تغییر و اشتباه بزرگ هم اشاره‌ای نشده است. حسین عبداللهی یکی از اعضای کمیته انضباطی در واکنش به ابهامات به وجود آمده اما خیلی زود مصاحبه‌ای انجام داد و گفت: «آن زمان که رأی صادر شد، سایت فدراسیون همان زمان تعلیقی را نزده بود. چند ساعت بعد دوستان ما حکم را نگاه می‌کنند و توضیح دادند تا روابط عمومی فدراسیون این حکم را اصلاح کند. رأی آن زمان مبنی بر یک جلسه محرومیت و پرداخت جریمه نقدی بود و محرومیت هواداران هم برای پرسپولیس و سپاهان تعلیقی بود».

حقایقی درباره یک اشتباه بزرگ

حالا اما این اتفاق چند پیام ویژه برای جامعه فوتبال دارد؛ اول این‌که دیگر رسانه‌ها و اهالی فوتبال به اخبار و اعتبار مطالب منتشرشده در سایت رسمی فدراسیون فوتبال نمی‌توانند اعتماد کنند. اتفاق دیروز که به نظر می‌رسد پشت پرده‌های خاصی دارد، بدون ‌شک به اعتبار بخش رسانه‌ای فدراسیون و سایت این مجموعه خدشه‌ای بزرگ وارد کرد، ضمن این‌که با هیچ منطقی جور درنمی‌آید که یک خبر چندبار در سایت اصلاح شود و باز اشتباه داشته باشد، ضمن این‌که اگر از همان ابتدا اشتباهی صورت گرفته بود،‌ چرا همان موقع اطلاع‌رسانی درباره انتشار اشتباه حکم کمیته انضباطی از سوی فدراسیون منتشر نشد؟