صدور فاکتور در ازای حضور نظامی آمریکا

اگر قرار باشد روند صدور فاکتور برای کشورهایی که آمریکا در آنها پایگاه نظامی دارد، ادامه یابد، چیزی در حدود 30 کشور در صف بدهکاران بالقوه قرار دارند

توییت‌های جنجالی و البته نه چندان بی‌منظور رئیس‌جمهوری ایالات متحده این‌بار یکی از متحدان این کشور در شرق آسیا را هدف گرفت و دونالد ترامپ با اشاره به وجود هزاران سرباز آمریکایی در خاک کره جنوبی، از موافقت سئول با پرداخت پول بیشتر در ازای ادامه استقرار این نیروها خبر داد.

او طی دو توییت جداگانه به دفاع بی‌چشمداشت واشینگتن از متحدانش در طول سالیان گذشته پرداخته و سپس با ظرافت پایان دوران ارایه سرویس مجانی را اعلام کرد و با تأکید بر ثروتمندبودن کره جنوبی، دریافت پول بیشتر برای اخذ خدمات ارتش ایالات متحده را یک امر عادی جلوه داد. ترامپ تا پیش از این چنین لحنی را فقط برای عربستان ‌سعودی به کار برده و علنا ثروتمندبودن ریاض را مجوزی برای صدور صورتحساب از سوی واشینگتن قلمداد کرده بود. اکنون به نظر می‌رسد دایره کشورهایی که باید سر کیسه را برای این تاجر کهنه‌کار نیویورکی شل کنند، در حال افزایش است.

درآمدزایی از شرق آسیا

اگر قرار باشد روند صدور فاکتور برای کشورهایی که آمریکا در آنها پایگاه نظامی دارد، ادامه یابد، چیزی در حدود 30 کشور از آسیا و اروپا گرفته تا اقیانوسیه و آمریکای جنوبی همگی در صف بدهکاران بالقوه قرار دارند. هر چند که براساس قاعده «کندن مو از کف دست» ترامپ آن‌قدر باهوش هست که بداند برای سرکیسه کردن ابتدا باید سراغ کدام کشورها برود. امروز نزدیک به 60‌هزار سرباز آمریکایی در ژاپن و 30‌هزار نفر دیگر در کره‌ جنوبی مستقر هستند؛ اما وقتی به یاد بیاوریم بیش از هفت دهه از پایان جنگ جهانی دوم و جنگ کره می‌گذرد، لزوم ادامه چنین سیاستی پرسش‌برانگیز می‌شود. در این میان شاید وجود کره‌شمالی در منطقه شرق آسیا توجیه‌کننده حضور نظامی فوق باشد اما واقعیت این است که نیروی نظامی ژاپن و کره ‌جنوبی به لحاظ تجهیزات از هر نظر بر ارتش پرتعداد اما مستهلک کره ‌شمالی برتری دارند و تنها تفاوت آنها در داشتن سلاح اتمی است که اگر پیونگ‌یانگ تصمیم به استفاده از آن بگیرد، چه آمریکایی‌ها در منطقه باشند و چه نباشند، علاجی برای آن وجود نخواهد داشت.

اروپا، هدف بعدی ترامپ

جالب است بدانید که دامنه حضور نظامی آمریکا در دیگر کشورهای جهان فقط مختص منطقه شرق آسیا و خاورمیانه نبوده و در همین لحظه‌ای که مشغول خواندن این متن هستید، بخش اعظمی از نظامیان این کشور در پایگاه‌های خود در دل اروپا به سر می‌برند. سابقه حضور نظامی ایالات متحده در خاک اروپا به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد و این کشور برای محافظت از کشورهای اروپای غربی در برابر اتحاد جماهیر شوروی نسبت به ایجاد پایگاه‌های نظامی در سرتاسر خاک قاره سبز اقدام کرد؛ اما جالب اینجاست که با گذشت نزدیک به سه دهه از فروپاشی شوروی و انحلال پیمان ورشو، نه‌تنها حضور نظامی آمریکا در خاک اروپا کاهش نیافته که بر تعداد این نیروها نیز افزوده شده است. جولان سربازان آمریکایی در خاک اروپا طی 30‌سال گذشته همواره ذیل ماموریت در قالب پیمان ناتو توجیه شده است، اما حالا باید دید با سیاست جدید ترامپ و طلب‌کردن هزینه‌ها از شرکا، کمیت و کیفیت این حضور دستخوش چه تحولاتی خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.